Naar aanleiding van de verliezen van de banken in het afgelopen kwartaal, vroeg ik me af wat de uitwerkingen hiervan nu zijn voor het onderwijs. We hebben al eerder geschreven over dat leerlingen eigenlijk niets merken van de crisis en dat de recessie haar oorsprong heeft in de VS. Maar wat vinden onderwijsinstellingen van deze crisis? De meningen zijn verdeeld.
De HBO-raad ziet de kredietcrisis als een kans om het “fundament van onze economie te verstevigen door het hoger onderwijs en onderzoek een impuls te geven”. Dat schrijven voorzitters Noorda (VSNU) en Terpstra (HBO-raad) aan het kabinet, waarmee zij bedoelen dat de rente van de kapitaalinjectie die de ING heeft ontvangen misschien gebruikt kan worden voor het HBO. Dat zou betekenen dat “Nederland de kredietcrisis niet alleen doorstaat, maar er bovendien sterker uitkomt”.
Onze onderwijs-minister Plasterk is echter wat voorzichtiger. Begin april tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer over de gevolgen van de crisismaatregelen, sloot hij niet uit dat ook het onderwijs de komende jaren moet bezuinigen vanwege de economische crisis. Voor jongeren is er het in maart gepresenteerde crisispakket waarin het kabinet bekend maakte enkele honderden miljoenen euro’s extra in het onderwijs te pompen voor het onderhoud van onderwijsgebouwen en het tegengaan van jeugdwerkloosheid.
Ik vraag me hoe de huidige scholieren denken over de crisis en de gevolgen voor het onderwijs. In het lespakket van De Nederlandse Bank staat uitgelegd hoe de krediet crisis werkt. Het pakket is geschikt voor havo/vwo-leerlingen. Dus misschien kunt u uw leerlingen na gebruik van dit lespakket de vraag stellen: Komt het onderwijs sterker uit de kredietcrisis, want in tijden van economische neergang moeten we juist investeren in onderwijs en onderzoek, óf wordt het 10 jaar op een houtje bijten door allerhande bezuinigingen?