Een week of twee geleden is WolframAlpha gelanceerd. Ik begreep eerst niet wat het was: een nieuwe zoekmachine? Een bibliotheek? Gelukkig is er een FAQ-knopje en onder dat knopje vind je uit dat het verschil tussen WolframAlpha en zoekmachines is dat zoekmachines iets voor je vinden (namelijk links) en dat WolframAlpha een vraag beantwoordt. Je kunt in het invoerbalkje van WolframAlpha dus een vraag invoeren (in het Engels), maar ook een gewone zoekterm genereert direct een antwoord. De gegevens van WolframAlpha komen niet van het web, maar van een eigen database, gecombineerd met talloze algoritmes. Nog niet iedere vraag levert een bevredigend antwoord op, maar het is leuk om eens een tijdje te proberen wat je ermee kunt. De redactie houdt zich aanbevolen voor leuke toepassingen op school.
Voor Firefox-gebruikers: WolframAlpha is te combineren met Google door een add-on te installeren. Op Mashable, ‘The social media guide’ (oftewel: alles over internetcommunities, zoekmachines, gadgets,enz.), verschenen leuke lijstjes met WolframAlpha ‘easter eggs’ (een in een computerprogramma verstopt grapje).
Op Alles kan altijd beter bespreekt Erno Mijland het boek Puberbrein, dat gebaseerd is op recent hersenonderzoek. Zowel de bespreking als de site maken duidelijk dat het boek zowel troost als praktische handvaten biedt voor iedereen die met pubers te maken heeft. Ik ga het ogenblikkelijk lezen.
Wilfred Rubens, edublogger en dit jaar ook lid van de programmacommissie voor de Onderwijsdagen, roept u op om een sessie te komen verzorgen op de Onderwijsdagen 2009. De Onderwijsdagen 2009 vinden op 10 en 11 november plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Het thema is dit jaar: Samen Slim Leren. De programmacommissie is op zoek naar mensen die over het gebruik van ICT en leren ‘een goed verhaal’ hebben. Meer details op het blog van Wilfred.
Ik blijf regelmatig over in groep 7-8 en als het dan eindelijk weer eens regent, hoeven we niet te voetballen en te knikkeren, maar mogen we digiborden. Margreet van den Berg verwees deze week in haar blog naar de Powerpoint templates van de Watson School of Education waarmee je zelf leuke spelletjes op het digibord kunt maken. Lees het artikel om te weten hoe het precies werkt. Lees ook direct even het blog van deze week van zoon Martijn van den Berg (18), die aardig filosofeert over de zin en onzin van zo hoog mogelijk grijpen op de middelbare school.
Goed nieuws: het Kabinet schaft per 1 augustus 2011 (waarom kan dat niet wat sneller?) de maximale verblijfsduur van vijf jaar op het vmbo af. De maatregel maakt deel uit van de extra maatregelen voor overbelaste jongeren.
Meer nieuws van OCW: Er komt €20 miljoen beschikbaar voor vernieuwende experimenten die scholen moeten helpen bij het ondervangen van het lerarentekort. ‘Het kan daarbij gaan om een scala van maatregelen, variërend van assistenten die een deel van het nakijkwerk van docenten overnemen, tot de ontwikkeling van Wikiwijs en gebruik van “serious gaming” tijdens de les’. Hmm, dat klinkt als: ict vervangt docent, dus toch?
De LSVb, JOB, ISO en LAKS hebben op 4 juni een folder zo groot als een bushokje aangeboden aan minister Plasterk. Inhoud: aanbevelingen om de studiekeuze- en beroepsvoorlichting te verbeteren. Dat hadden ze een jaar eerder ook al gedaan, maar ondanks een enthousiaste reactie van de minister is er met die aanbevelingen niets gedaan. Nu kan hij er niet meer omheen. Letterlijk.
U kunt zich nu al aanmelden voor het Symposium Nieuw Leermiddelenbeleid van de VO-Raad dat plaatsvindt op 28 september 2009 in de Reehorst in Ede. Het symposium is bestemd voor docententeams, vaksecties en schoolleiding.
En: de geschiedeniscanon blijft een inspiratiebron en wordt geen verplichte leerstof. Het is in ieder geval al lang een inspiratiebron voor veel verhitte discussies over wat wel en niet tot de canon zou moeten behoren.