Het laatste links-artikel van de vakantie! Vandaar een foto van de aalscholver, omdat ik die op mijn vakantie-adres iedere dag in groten getale tegenkom. Wel interessant, die aalscholver, bijvoorbeeld in een les over objectieve en subjectieve argumenten. De aalscholver wordt door vissers beticht van broodroof, maar volgens onderzoek eet hij voornamelijk pos, een voor vissers oninteressante vis. En wordt de aalscholver juist bedreigd door overbevissing. Maar dat terzijde.
Het is nog een beetje rustig op het web, maar ik heb toch een aantal aardige artikelen gelezen deze week. Een rondje langs verschillende edu-bloggers levert altijd interessants op. Lees bijvoorbeeld Willem Karssenberg over de vier vertalingen en bewerkingen van het initiatief ’23 Things’, een weblog uit 2006 met 23 oefeningen die je kon doen om je kennis uit te breiden in het werken met internet en op het gebied van web 2.0 toepassingen. Nu al een aantal malen nagevolgd. Lees ook vooral de reactie van Margreet van den Berg onder het artikel.
Wie nu nog geen abonnement heeft op de nieuwsbrief van Computers in de klas is zelf zo handig als André Manssen of gewoon eigenwijs. Deze week weer allerhande handige tips voor het gebruik van, ja, van wat niet. Ik moet mijn best doen om hier iets te schrijven waar André niet al melding van maakt.
Wytze Koopal vertelt ons wat we moeten lezen na de vakantie: “The Future of Learning Institutions in a Digital Age” van Cathy N. Davidson en David Theo Goldberg, een artikel van Jan Kees Meindersma van Kennisnet over Web 2.0 en een artikel van Jon Mott (Brigham Young University) over het gebrek aan innovatie bij Blackboard.
Via Wilfred Rubens las ik een erg interessant artikel op Medical News Today over de toekomst van het leslokaal, bekeken vanuit verschillende disciplines. Daarna verdwaalde ik natuurlijk op Medical News Today en las ik artikelen over de hersenontwikkeling van adolescenten. Uit onderzoek in 2008 blijkt dat adolescenten die marihuana gebruiken hun hersenen harder moeten laten werken voor hetzelfde leereffect dan niet-gebruikers.
Er zijn ook leukere berichten: het effect van slaap op leren (gebaseerd op onderzoek op fruitvliegjes die meer op ons lijken dan je zou vermoeden – wat slaap betreft). Een aardige bron van informatie op het gebied van hersenonderzoek (en alle andere medische disciplines), deze site.
Via het Socail Media in Learning-blog van Jane Hart kwam ik op Written Voices (‘Books you need to read, voices you want to hear’) waar een aardig artikel staat van Kirsten Olsen over ‘new learners for the new economy’. Een opsomming van tien aspecten die aanspreekt. Voor de korte versie kijk je bij Jane, voor de langere bij Written Voices.
Uit een Engels onderzoek bleek dat 40% van alle tweets ‘pointless babble’ is. Wat maakt een tweet dan goed? Op Mashable het antwoord van Soren Gordhamer. Een goede tweet is informatief (‘help us learn’), geestig (‘makes us smile’), persoonlijk (‘tell us something about the person’) en inspirerend (‘helps us increase quality of our lives’). Tamelijk voor de hand liggend, maar goed, iemand moest het opschrijven.
En dan nog een boekentip: uitgeverij Routledge publiceerde in mei ‘Serious Games; mechanisms and effect’, onder redactie van Ute Ritterfield en Peter Vorderer, directeuren van het Center for Advanced Media Research aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Serious Games onderzoekt de claim of gamen diep en duurzaam leren bevordert. In hun bijdragen onderzoeken internationaal erkende wetenschappers de psychologische mechanismen tijdens het gamen en ook bij de selectie van een game, ononderbroken gamen en de impact van het gamen. De redacteuren onderscheiden drie mogelijke effecten van het spelen van digitale games: leren, ontwikkeling, en verandering.
Volgende week weer zonder uitzicht op zee maar met zakken vol zand, zout haar, goede zin.