Home » MI (11) Ecologisch-naturalistische intelligentie

MI (11) Ecologisch-naturalistische intelligentie

Dit is mijn laatste artikel in de serie meervoudige intelligenties. Het gaat over een heel bijzondere intelligentie. Mensen met deze intelligentie zijn zich bewust van hun natuurlijke omgeving. Zij houden van tuinieren en vinden het vaak prettig dieren om zich heen te hebben. Omdat ze genieten van hun natuurlijke omgeving, weten ze er ook veel van.

Ze kennen de namen van planten en dieren en zijn vaak in staat deze te classificeren. Ze hebben oog voor kleuren en zijn vaak ook visueel-ruimtelijk intelligent. Deze eigenschappen rekent Gardner (1999) tot de kerncompetenties.

Hij noemt ook  enkele belangrijke persoonlijke eigenschappen die bij de intelligentie horen. Zo zullen zij zich in moeilijke tijden terugtrekken in een natuurlijke omgeving om hieruit moed en zelfvertrouwen te putten. Dit zal velen van u bekend voorkomen. Waarom zijn zoveel mensen gesteld op hun tuin en besteden zij er zoveel zorg aan? En is het niet zo dat wij zowel bij blijde als bij droevige gelegenheden een bloemetje geven? Delen wij zo niet onze emoties met mensen die belangrijk voor ons zijn?

In dit laatste artikel heb ik de werkomgeving en de leeromgeving bij elkaar willen brengen. In ben naar een bedrijf gegaan in Nieuw-Vennep van de bekende Groenrijk-keten. Ik heb hier rondgekeken, de sfeer geproefd van dit dynamische bedrijf, personeel geobserveerd en natuurlijk ook de klanten. Terwijl ik dit artikel aan het schrijven was, bracht de post mij het bekende boekje van Theo Wismans over Gelukskunde.  Wat zag ik op de kaft? Ja, afbeeldingen van vlinders, vruchten, bloemen. Ik zag ze door het hele boekje. Kennelijk wekken deze beelden bij ons automatisch een geluksgevoel op. Ik zag dit ook toen ik door Groenrijk liep. Er waren jonge en oude mensen, er werd gesproken en gelachen, kortom mensen waren allemaal bezig met geluk! Zou ik dit ook zien op de Groenschool van het Wellantcollege? Ik had daar een afspraak gemaakt met praktijkleraar André van Egmond en zijn praktijkklas van de mbo-opleiding Bloem & Design niveau 2.

Kijk zelf naar fragmenten uit de les van André. Kijk naar de leerlingen. Eigenlijk zag ik alleen maar tevreden en blije gezichten. Ik sprak twee willekeurige leerlingen aan, Mairia en Mandy. Ik denk dat ze typerend zijn voor de school, de opleiding en de werkomgeving. Mairia komt uit Brazilië en valt volgens haarzelf erg op tussen al die blonde medeleerlingen. Ze heeft geen gemakkelijke schoolcarrière achter zich, mede omdat haar leerkrachten in de vorige school haar regelmatig vertelden dat ze onvoldoende capaciteiten had. “Als je je leraren gelooft, dan blijf je nergens”, vertelde ze. “En nu zit ik op het mbo”, zei ze trots. “Gelukkig hebben mijn ouders altijd in me geloofd, zonder hen was ik er niet gekomen”.  Het is duidelijk dat ze blij is in haar nieuwe omgeving. Mandy voelt zich ook gelukkig en erkend op de opleiding. Ze werkt ook bij Groenrijk en heeft grote toekomstplannen.

Fijn dat er scholen zijn zoals het Wellantcollege in Aalsmeer.

Foto rechterzijde: © Mark van der Walle, www.markvanderwalle.nl

Laatste onderwijsnieuws

Een kind en een volwassenen houden witte papieren longen vast

Onderwijsnieuws: Vapen en een extra debat

Het onderwijsnieuws van deze week: Tweede Kamer houdt extra debat over onderwijs en 14 kinderen en jongeren naar het ziekenhuis door vapen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.