Deze week verscheen Digital Life, het rapport over digitale leefstijlen gebaseerd op een enorm onderzoek onder 50.000 consumenten in 46 landen. Het is een bijzonder onderzoek omdat nog nooit in zo’n groot verband is gekeken naar het gebruik van internet en sociale media.
Het rapport onderscheidt zes verschillende digitale leefstijlen, hierbij schets ik ze kort. Omdat ik mij in mijn werk regelmatig bezighoud met het digitale profiel van docenten in Nederland, geeft het mij een heel aardig referentiekader.
De influencer
Voor dit type is internet een integraal onderdeel in het leven. De influencer is vaak jong, gebruikt internet op de mobiele telefoon, wil overal toegang hebben, koopt online en is actief in sociale netwerken.
De communicator
Dit type wil graag communiceren en zich kenbaar maken. Of het nu online is of face-to-face, mobiel of via sociale netwerken. Contact en je kunnen uiten is het belangrijkste.
Knowledge seekers
Dit zijn mensen die het internet gebruiken om informatie en kennis op te halen. Ze zijn niet heel erg geïnteresseerd in sociale netwerken, maar staan wel open voor de meningen van anderen die dezelfde interesse hebben.
Networkers
Networkers gebruiken internet om relaties in stand te houden via e-mail, chat en mobiele communicatie. Zij gebruiken internet niet om reacties te posten op artikelen of hun mening te geven op forums.
Aspirers
Dit zijn de beginnelingen die meer met het internet willen doen. Zijn nog aan het ontdekken wat mobiel verkeer en internet voor hen kan betekenen. En staan open om daar ook meer gebruik van te maken.
Functionals
Voor dit type is internet een functionele toepassing. Ze e-mailen, checken het nieuws, sport en weer en doen van tijd tot tijd een aankoop online. Ze hoeven zich niet echt te uiten op het internet. Staan niet echt open voor de nieuwe ontwikkelingen zoals nieuwe sociale netwerken. Zijn wel bezorgd om de veiligheid van het internet. Gemiddeld zijn ze wat ouder.
In het onderzoeksrapport valt een aantal zaken op. Zo blijken de ‘Networkers’ grotendeels vrouwen te zijn terwijl de ‘knowledge-seekers’ voornamelijk man zijn. Voor de overige leefstijlen is de man-vrouwverdeling nagenoeg gelijk.
‘Networkers’ en ‘Communicators’ zitten het meest op internet. En ‘Aspirers’ vanzelfsprekend het minst en die kopen dus ook het minst online. Daar zijn de ‘Influencers’ natuurlijk het best in.
Zou er iets te zeggen zijn over docenten in relatie tot de profielen? Zelf denk ik dat er een duidelijk verschil is tussen mannen en vrouwen wat betreft het gebruik van internet. Zou een mannelijke docent eerder op zoek gaan naar kennis en informatie om te gebruiken of om zelf een lesmethode samen te stellen? Heel eerlijk: ik weet het echt niet. Er zijn geen onderzoeken over en ik denk dat kwalitatieve interviews al snel verouderd zijn. Je kan niet zeggen dat een lerares Frans meer op sociale netwerken zit dan een lerares Biologie.
Misschien is het leuk om te kijken hoe het binnen uw sectie gesteld is. Zijn deze digitale profielen ook binnen uw sectie toe te passen. Of binnen uw klas, de verschillende typeringen zijn ook onder leerlingen terug te vinden.
De docent wordt digitaler. Ik denk dat docenten sneller toegroeien naar ‘influencers’ dan de overheid denkt. Het onderwijs wordt socialer. Laat me weten welk profiel bij u past. Ik ben benieuwd.