De kans is groot dat je als leraar keihard werkt, terwijl je leerlingen zich relaxed laten onderwijzen. Wel zo gemakkelijk. En bovendien: jij wordt er voor betaald. Alle respect hoor, maar een slimme leraar draait de rollen om. Laat je leerlingen maar eens werken!
We gaan leerlingen aan het werk zetten. Niet alleen voor zichzelf, maar ook ten behoeve van de school. Waarom we dat doen?
· Zelf doen en actief ervaren is een krachtige manier om te leren.
· Je sluit aan bij de belangstelling en talenten van leerlingen.
· Het gaat om eigenaarschap over het leerproces en verantwoordelijkheidsgevoel voor jouw school.
· Je werkt niet langer keihard voor een passief publiek, maar gaat een sprankelende samenwerking aan, waar je zelf ook nog het een en ander van opsteekt.
Tien suggesties voor hoe je leerlingen kunt activeren vanuit bovenstaande visie.
1. Laat leerlingen media creëren voor gebruik binnen de school.
Denk aan de schoolkrant, bijdragen voor de website van de school, samenvattingen van de lesstof in een video- of animatiefilmpje.
2. Laat leerlingen bruikbare bronnen zoeken.
Geef je leerlingen de opdracht voorafgaand aan de volgende les een digitale bron te zoeken die aansluit op de behandelde lesstof, zoals een game of een YouTube-filmpje.
3. Laat leerlingen actief meepraten en -beslissen.
Organiseer sessies met leerlingen over de moeilijke vragen waar de school mee worstelt. Zoals: hoe kunnen we de betrokkenheid van ouders verbeteren?
4. Organiseer leerlingen-ondernemingen.
Laat leerlingen vanuit de school hun eigen onderneming starten. Op www.jongondernemen.nl vind je ideeën, bronnen en informatie.
5. Laat leerlingen docenten coachen in het gebruik van ict.
Wijs een groep ‘digivaardige’ leerlingen aan als docentcoach. Op de Meppelse school Stad & Esch werken ze met dit concept. En het werkt!
6. Laat leerlingen gastdocenten regelen.
Een journalist, een artiest, een fysiotherapeut of een game designer. Laat je leerlingen zelf hun gastdocenten regelen.
7. Zet leerlingen in als tutor of begeleider.
Een huiswerkgroepje, bijles of extra handen in de klas. Maak gebruik van de beschikbare talenten: de kei in wiskunde helpt de kei in spelling en omgekeerd.
8. Zet leerlingen in als inspecteur.
Wat zijn onveilige situaties op school? Hoe kunnen we meer sfeer brengen in het schoolgebouw? Stuur een inspectieteam van leerlingen de school in met een gerichte opdracht.
9. Neem leerlingen mee naar buiten.
Een beurs of een studiedag? Neem eens een leerling mee. Wat vindt hij of zij van de gepresenteerde nieuwe methode? En dat digitale schoolbord, is dat wel een goede investering?
10. Laat leerlingen dingen regelen.
Waarom zou je alles zelf doen als je een paar honderd energieke jonge mensen hebt rondlopen. Denk aan een enquête onder ouders of activiteiten tijdens de open dag.
Heeft u zelf ook een goede tip of een inspirerend idee? Laat dan een reactie achter.
Een uitgebreide versie van dit artikel is als pdf te downloaden.