Op woensdag 13 oktober 2010 zouden vijftien leerlingen van het Geuzencollege in Vlaardingen een les gaan volgen over appels. Deze les kreeg echter een ander tintje dan de leerlingen vooraf dachten. In plaats van het over fruit te hebben, kregen ze een Apple iPad 1 overhandigd. Dit vormde het startsein voor het leesproject I love reading. Nu, ruim een jaar later, is het iPad-project van de Vlaardingse school tweede geworden in de wedstrijd om de i&i Stimuleringsprijs 2011. Een goede reden dus voor een gesprek met Merel Rameckers, docente van het Geuzencollege.
Merel Rameckers: “Onze directeur zag veel leerlingen worstelen met lezen. Hij bedacht een speciale app om het lezen van teksten gemakkelijker en leuker te maken. Via de innovatieregeling van Kennisnet ontvingen we een financiële bijdrage, waardoor we iPads aan konden schaffen om de app op te ‘draaien’. Het project I love reading kon toen echt beginnen. We begonnen met vijftien VMBO-brugklassers en al snel kregen de andere eerste klassen ook een iPad. Inmiddels loopt bijna de hele onderbouw met iPads rond.”
Een verzameling van apps
“We gebruiken de iPads al lang niet meer alleen voor het leesproject. Zo hebben we er verschillende tekst- en werkboeken opgezet, gebruiken we ‘m om e-mails te versturen, informatie op te zoeken en met apps te werken. Het docententeam wisselt veel apps met elkaar uit en zo hebben we er al veel verzameld. Het zoeken van apps is dus geen probleem. We merken wel dat het lastig is te bedenken hoe je de apps kunt inzetten in de les. Dat vergt een grondige voorbereiding en niet elke docent heeft zin of tijd om daar energie in te steken. Je moet elkaar dus goed begeleiden in het werken met iPads, want het is wel de bedoeling dat alle leerlingen met het prachtige device kunnen werken.”
iPad als spelletjes-device?
“De iPads zijn eigendom van school, maar als leerlingen zestig euro betalen voor de verzekering, mogen ze het apparaat mee naar huis nemen. Dat vinden leerlingen leuk, want dan kunnen ze in hun vrije tijd spelletjes spelen. Wij staan dat ook toe, maar ze moeten wel vooraf aan hun docent laten zien welke spelletjes ze aan willen schaffen. Dit kunnen overigens alleen gratis spelletjes zijn. Op school is het natuurlijk niet de bedoeling dat ze de iPad inzetten als spelletjes-device. Dat levert soms wel problemen op, maar ik merk ook dat leerlingen veel minder de neiging hebben spelletjes te spelen, als je laat zien wat de iPad allemaal nog meer te bieden heeft. En dat is heel veel!”
Het videoproject met een iPad 2
“Op onze school hebben we geen docenten, maar mentoren. Ik ben dus mentor van één klas en ik geef alle vakken zelf. We zijn in mijn klas nu bezig met een videoproject voor aardrijkskunde. Omdat de iPad 1 geen camera heeft, hebben mijn leerlingen een iPad 2 gekregen. De leerlingen maken filmpjes, waarin ze de lesstof aan een andere klas uitleggen. Ze zijn erg enthousiast over het project, want ze mogen video’s maken, foto’s zoeken en monteren. Tegelijkertijd is het ook heel leerzaam, want ze zijn actief met de stof bezig.”
Betere leerresultaten?
“Het is moeilijk in te schatten of de resultaten zijn verbeterd door de iPads. Wel merk ik dat leerlingen meer plezier beleven tijdens het leren en gemotiveerder zijn. Het leren van Engelse en Nederlandse woordjes vinden ze nu bijvoorbeeld veel leuker. Ook merk ik dat ze de tekstboeken op hun iPad er sneller bij pakken dan hun papieren boeken. En omdat we de apparaten al meer dan een jaar in de klas hebben, durf ik wel de zeggen dat het geen tijdelijke hype is. Dat komt denk ik doordat de iPad in hun belevingswereld past. Je kunt niet meer aankomen met een krijtbord en een wisser.”
Tips voor docenten
“Tegen docenten die met iPads gaan werken, wil ik zeggen: zorg ervoor dat je de iPads eerder hebt dan de leerlingen. Dan krijg je de tijd te ontdekken hoe het apparaat werkt en hoe je het kunt inzetten, vóórdat de leerlingen ermee aan de slag gaan. Leerlingen hebben de moderne technieken namelijk snel door en voor je het weet, sta je met je mond vol tanden als ze iets vragen. Sommige docenten krijgen daardoor het gevoel dat ze het gezag kwijtraken, maar het geeft leerlingen juíst een goed gevoel als ze jou iets kunnen uitleggen. Daar kun je gebruik van maken. Maar ondanks dat leerlingen jou veel kunnen leren, is het belangrijk je goed in de iPad te verdiepen. Wees bereid daar veel tijd in te steken, zodat je het maximale uit het apparaat kunt halen. Dan zal je merken dat de iPad een enorme toevoeging is aan je lessen.”