Het is tegenwoordig niet meer de vraag of sociale media op middelbare scholen moet worden ingezet. Het onderwerp leeft namelijk ontzettend in het onderwijsveld. Dat bleek wel op de Onderwijs & ICT-beurs eind januari. Wel bestaat er veel onduidelijkheid over de manier waarop sociale media ingezet kan worden in het leerproces. En welke kanalen zijn dan aan te raden?
Om u als docent daar een handje bij te helpen, heeft Innofun een handig overzicht gemaakt: Het onderwijsvizier op sociale media. Dit vizier ordent de, in het onderwijs, meer gebruikte sociale media in vier groepen naar functie: communicatiemiddel (zoals Skype, of Facebook), broninformatie (Wikipedia of YouTube), hulpmiddel (Google Earth of Dropbox) en educatieve toepassing (zoals Mindmeister of Storybird). Op die manier wordt het voor u gemakkelijker om een keuze te maken uit het overweldigende aanbod. Daarnaast is het schema erg compleet, dus wellicht vindt u heel wat nieuwe toepassingen waar u mee uit de voeten kunt.
U kunt het onderwijsvizier op sociale media in groter formaat hier downloaden.
Toch zijn er ook veel docenten die denken dat sociale media een hype zijn: Over een paar jaar verdwijnt Twitter, net zoals dat nu gebeurt met e-mail. Jongeren gebruiken dat communicatiemiddel nog maar amper, of het moet zijn om te communiceren met 35-plussers. Het is goed denkbaar dat een kanaal als Twitter inderdaad verdwijnt. Maar welke sociale media maken dan hun opwachting? Waarschijnlijk tien nieuwe en betere versies voor datzelfde Twitter.
Welke verschillende sociale media gebruikt u in uw lessen? En heeft u ook al een favoriete toepassing?
Han Grosfeld – Consultant Innofun.