Er was eens een omzeilmeisje. Laten we haar voor het gemak Laurette noemen. Laurette is een pientere meid. Ze doet het laatste jaar van haar vwo-opleiding, met frisse tegenzin. Met slim rekenen plaatst ze zorgvuldig de hakken over de sloot, zodat ze veel tijd overhoudt om te investeren in haar grote passie: reizen organiseren naar ontwikkelingslanden vanuit een duurzaam perspectief. Laurette wil een bijdrage leveren aan een betere wereld en ze begint bij zichzelf.
Jonge ondernemer
Laurette is een jonge ondernemer. Het startkapitaal voor haar eenmanszaak heeft ze onlangs via CrowdAboutNow bijeen gebracht, een online platform voor crowdfunding. Laurette heeft nog nooit een reclamebureau van binnen gezien: ze doet haar volledige PR & marketing zelf en met behulp van relaties via sociale media. Als Amsterdamse is ze aangesloten bij NOPPES, een zogenaamd LETS, ofwel Local Exchange Trading Systems. Op dit netwerk worden diensten en producten ‘verkocht’ zonder dat er geld aan te pas komt. Een systeem van credits zorgt ervoor dat de waarde eerlijk verdeeld wordt. Als ze straks wat verder is, wil ze geen arbeidsongeschiktheidsvoorziening. Ze zal zich aansluiten bij een Broodfonds, waarbij een groep ondernemers samen een pot met geld beheren. Leden die door ziekte tijdelijk niet kunnen werken, worden uit deze pot betaald.
Hard studeren
Ondertussen gaat alle schooltijd op aan de voorbereiding op het examen. Hoewel de zesjes op haar cijferlijst anders doen vermoeden, studeert Laurette harder dan al haar klasgenoten. Haar school biedt geen Spaans aan, dus doet Laurette in haar eigen tijd – gratis – een opleiding Spaans bij DuoLingo. Om aan haar ondernemingsvaardigheden te werken heeft ze een aantal mentoren aan zich weten te binden, die haar via sociale media volgen en tips geven. Op Skillshare vond ze een Amerikaanse ‘leraar’ die zijn kennis over duurzame reizen wil delen. En om zich breed te ontwikkelen, bekijkt ze elke avond een van de lezingen op TED.com, Poptech of een van de andere platformen voor video lectures.
Niet via gebaande paden
Het onderwijs, de reclamebureaus, de verzekeringsmaatschappij, de bank… Laurette omzeilt zoveel mogelijk de bestaande systemen. Ze bieden te weinig toegevoegde waarde en er zijn steeds betere alternatieven voorhanden, vooral door de opkomst van sociale media. Om haar cijferlijst maakt Laurette zich geen zorgen. Haar toekomst ligt niet in een CV vol papieren bewijsstukken, maar hoe ze zich online presenteert: een portfolio, een website, een LinkedIn-profiel en… een rijk netwerk aan waardevolle contacten.
Misschien zijn ze nu nog een uitzondering. Maar er komen steeds meer omzeiljongens en -meisjes. Hoe gaat uw school daar een antwoord op formuleren?