Volgende week mogen we weer naar de stembus. Uw leerlingen mogen dan nog niet stemmen, maar dat betekent niet dat ze geen onderdeel uit kunnen maken van het verkiezingsproces. Integendeel zelfs. In dit lesidee zoeken uw leerlingen uit welke standpunten en bijbehorende partij zij belangrijk vinden. Hier maken ze een digitale presentatie van.
Jeugdkieswijzer
Om te beginnen gaan de leerlingen aan de slag met de Jeugdkieswijzer, speciaal gemaakt voor jongeren tussen de twaalf en achttien jaar. Hier kiezen zij vijf onderwerpen uit die zij belangrijk vinden. Aan de hand van deze onderwerpen geven ze antwoord op een aantal stellingen, waarna de best matchende partij uit de bus komt.
Standpunten
Vervolgens kiezen de leerlingen één van de vijf onderwerpen uit die ze aan het begin van de kieswijzer hebben aangevinkt. Deze koppelen ze aan de meest overeenkomende partij. Nu begint het speurwerk: de leerlingen zoeken uit wat die partij van het gekozen onderwerp vindt. Dit gaat in eerste instantie via de website van de partij, maar er mag eventueel ook gezocht worden met een zoekmachine.
Presentatie
Als de leerlingen de juiste informatie hebben gevonden, gaan ze een korte digitale presentatie maken over het standpunt van de partij betreffende het gekozen onderwerp. Ze hebben de vrijheid om dit op drie verschillende manieren te doen: met Glogster, met Prezi of met Popplet. In het stappenplan wordt verwezen naar instructievideo’s waarin de leerlingen precies kunnen zien hoe ze dat moeten doen.
Er zijn drie elementen die in de presentatie voor moeten komen:
– De partij en het gekozen onderwerp
– Het standpunt van de partij over dat onderwerp
– De mening van de leerling + motivatie
De leerlingen zijn vrij om gebruik te maken van foto’s, video’s en andere media. Maak aan de hand van de meest voorkomende partijen en onderwerpen een selectie van presentaties die u klassikaal gaat behandelen. Zo leren uw leerlingen van elkaar en wie weet steekt u ook nog iets op.
Wij zijn benieuwd hoe u en uw leerlingen dit lesidee hebben ervaren. Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.