Steeds vaker hoor je de roep om in de nabije toekomst schoolboeken de deur uit te doen. In het algemeen is dat een wens van het management. Soms is er een duidelijke visie die dit besluit rechtvaardigt. Meestal is de argumentatie echter uiterst dubieus. Wat is de situatie bij u op school? Streeft men ook naar meer elektronische informatie? Met welk doel?
Prijskritisch
Ook nu de ‘gratis’ schoolboeken naar verwachting worden afgeschaft, zullen scholen kritischer naar de prijs van lesmateriaal kijken dan pakweg vijf jaar geleden. Inmiddels is een eigen boekenfonds opgericht en kan men zo de prijs drukken, men doet een jaartje langer met een bepaalde editie of men zet alleen nog werkboeken in waar dat niet anders kan. Zoals ieder bedrijf op de kosten let, is het niet vreemd dat ook scholen dit doen. Zelfs als de rekening van lesmateriaal weer wordt doorgeschoven naar de ouders.
ICT is (niet) dè oplossing
Als je het budget voor lesmateriaal wilt inkrimpen, is de kip met de gouden eieren snel gevonden: schoolboeken de deur uit en alleen nog maar elektronische informatie! Dat vinden ouders ook helemaal te gek, hun kind met een kekke tablet of eigen laptop. Bovendien kun je dan uitstralen dat je op ‘moderne’ wijze onderwijs aanbiedt.
Hartstikke leuk allemaal, maar zo zit de wereld niet in elkaar. Die ‘moderne’ uitstraling is slechts een kort moment van euforie, tablets zijn kwetsbaar en reparatie is duur of onmogelijk. Laptops zijn niet handig in een practicumlokaal. Daarnaast dienen de apparaten altijd opgeladen te zijn. De laatste problemen zijn oplosbaar en staan of vallen met een goede organisatie en een weldoordacht beleid, maar helaas is het juist datgene waar het aan ontbreekt.
Informatie kost geld
Indien uitsluitend elektronische informatie wordt aangeboden, heb je een veel ruimer budget nodig dan wanneer je met schoolboeken werkt. Want:
-
- elektronische informatie bevat dezelfde beelden waarover beeldrecht dient te worden betaald, ook deze content dient te worden geredigeerd, auteurs dienen te worden betaald en de schoolboekhandel verlangt eenzelfde aandeel als voor boeken. Voeg je animaties toe, dan zijn dat extra kosten. Druk- en bindkosten zijn vele malen lager dan de kosten die worden gemaakt om het materiaal te digitaliseren. Bovendien is de btw op boeken 6% en die op elektronische informatie 21%. Als uitgevers een reële prijs voor elektronische informatie zouden vragen, zou geen hond die informatie meer aanschaffen. Het is namelijk aanmerkelijk duurder een digitaal product te maken, dan de ‘ouderwetse’ schoolboeken;
-
- de capaciteit van het netwerk op school dient fors te worden uitgebreid;
-
- ict-beheer op school dient te worden versterkt. En dan niet met mensen in schaal 6, maar echte specialisten. Of wordt geaccepteerd dat het netwerk er regelmatig uit ligt en de leerlingen duimen zitten te draaien? Dat docenten geen les kunnen geven?
Het kan natuurlijk wel
Als er goed is nagedacht over de gevolgen van een keuze voor exclusief elektronische informatie en rekening is gehouden met de bovenstaande consequenties, dan kunt u vol vertrouwen de schoolboeken de deur uitdoen. U heeft samen met de secties een duidelijke visie waar u met uw onderwijs heen wilt en ict is daarbij essentieel. Vanzelfsprekend staat de kwaliteit van het onderwijs centraal, en niet het beschikbare budget. Indien echter vanuit financiële overwegingen de keuze wordt gemaakt voor elektronische informatie, dan komt men van een koude kermis thuis, een ijskoude kermis.
Wat is de situatie bij u op school? Streeft men ook naar meer elektronische informatie? Met welk doel?