In mijn gesprekken met biologiedocenten komt vaak het onderwerp ‘veldwerk’ ter sprake. Veldwerk is bij uitstek een onderdeel dat bij het vak biologie hoort. Met het verrichten van veldwerk kun je leerlingen de relevantie en schoonheid van het vak biologie laten zien. Ook beklijft informatie op deze manier vaak veel beter.
Vaste plek voor veldwerk
Toch zijn er vrij weinig docenten die veldwerk daadwerkelijk in hun lespraktijk een vaste plek hebben gegeven. Bezwaren die ik vaak hoor zijn: te weinig tijd, weet niet hoe het te organiseren, er is geen geschikte natuur vlakbij school te vinden. Allemaal begrijpelijke redenen, maar toch valt daar wel wat aan te doen.
Veldwerkdagen
Veldwerk hoeft namelijk niet heel lang te duren. Ook als je school midden in de stad staat kun je met een slootje in de buurt al hele leuke onderzoeken doen. Uitgeverij Malmberg organiseert al enkele jaren samen met Stichting Veldstudie Hei- en Boeicop de ‘veldwerkdagen’, waar docenten in een dag worden bijgespijkerd op het gebied van veldwerk. Onderwerpen die tot nu toe zijn behandeld zijn: veldwerk in sloot en berm, vegetatieonderzoek, eten uit de natuur en verzorging uit de natuur. Docenten zijn doorgaans erg enthousiast over deze dag en vol voornemens om de bevindingen toe te passen. Ik ben echter benieuwd hoe u als docent omgaat met veldwerk.
Past u dit al toe en op welke wijze? Heeft u wel eens een nascholing voor veldwerk gevolgd en was dit bruikbaar? Of heeft u zelf nog tips voor uw collega’s?
Yvonne Morsink – Uitgever biologie