Daar sta je dan, docent. De les die je wist dat zou komen is eindelijk hier. Er staat moeilijke stof op het programma. Maar je wilt dat leerlingen de stof begrijpen en de essentie onthouden. Of liever nog kunnen dromen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Je zou de lesstof eens in een lied kunnen verpakken.
Leren met muziek
Een gek idee? Valt wel mee. Zelfs de theorie van de continentale drift kun je muzikaal overbrengen. Op deze blog zijn andere voorbeelden gepubliceerd. Ook vanuit de theorie van de meervoudige intelligentie is er op Onderwijs van Morgen al over leren met muziek geschreven.
Wijsjes
Onlangs was ik te gast bij Norbert Hugenholtz, docent aardrijkskunde op het Libanon Lyceum in Rotterdam. In zijn lessen besteedt hij extra aandacht aan de geografische regels en wetmatigheden. Hij laat zijn leerlingen geografische regels formuleren en zorgt ervoor dat de regels op gezette tijden worden herhaald. Daarbij maakt hij gebruik van korte, zelf gecomponeerde wijsjes.
Allemaal uit volle borst
Wanneer de aandacht in de klas dreigt te verslappen, draait Hugenholtz de volumeknop open. Via de boxen in zijn lokaal wordt een wijsje afgespeeld. ‘Hoe hoger de breedte, hoe kouder het is,’ zingt de docent. Leerlingen zingen uit volle borst mee. Als een paar leerlingen verzaken, speelt Hugenholtz het wijsje gewoon nog een keer af. Net zo lang tot de hele klas enthousiast mee brult. Vermoedelijk zullen deze leerlingen de relatie tussen breedteligging en de temperatuur op aarde nooit meer vergeten.
Ik ben benieuwd of deze werkwijze door meer docenten wordt toegepast. Verpakt u de lesstof weleens in een lied?
Falco Zwinkels – uitgever aardrijkskunde