Home » Onderwijstips augustus 2014

Onderwijstips augustus 2014

Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Vanwege de zomervakantie is het rustig in onderwijsland. Voor de echte fanatiekelingen is er gelukkig altijd iets te doen. Waar vorige maand het thema ‘lezen’ centraal stond, zetten we deze keer een aantal interessante documentaires, films en webinars op een rijtje. Vul jij de lijst verder aan met jouw favorieten?

 

Edmodocon 2014
6 augustus – online event
Eerder schreven we al over Edmodo: de ‘Facebook’ voor het onderwijs. Je zou kunnen stellen dat het een kruising is tussen Facebook en de elektronische leeromgeving. Het enige grote verschil zit ‘m in het feit dat Edmodo is gericht op besloten groepen. Edmodocon 2014 is een live, online event voor docenten dat volledig in het teken staat van professionele ontwikkeling. Op het programma staan verschillende workshops en best practices door docenten die Edmodo en andere digitale tools gebruiken in de klas. Kijk voor inschrijving en meer informatie op de website.


NPO Doc: Onderwijs
In het onderwijs vinden voortdurend verschuivingen en veranderingen plaats. Over zaken als lerarentekorten, zwarte en witte scholen, hervormingen en het tekort aan discipline in de klas, ontstaan maatschappijbrede discussies. De werkelijke hoofdrolspelers komen echter maar weinig aan het woord. In dit dossier zijn documentaires over het onderwijs te zien. In deze films wordt de focus gelegd op de leuke en minder leuke kanten van het onderwijs: het uitkiezen van de beste school voor je kind, het leven van een bevlogen leerkracht op een zwarte school of hoe je je als puber staande moet houden op de middelbare school.

Documentaire: Room to Breathe (2013)
Room to Breathe gaat over een groep moeilijke leerlingen op een openbare middelbare school in San Francisco. Meer specifiek: over de transformatie die de leerlingen ondergaan wanneer ze klassikaal les krijgen in mindfulness. De Marina Middle School heeft binnen het gelegen district het hoogste aantal schorsingen op haar naam staan en de overvolle klassen stimuleren alles behalve een motiverende leeromgeving. In een poging leerlingen op sociaal en emotioneel vlak vaardig te maken en hun concentratie te verbeteren, experimenteert de school met mindfulness als onderdeel van het lesprogramma. Geconfronteerd met uitdagende leerlingen, minachtig voor gezagsdragers, slechte discipline en meer interesse in het ‘sociale’ dan in leren probeert een jonge mindfulness-docent uit Berkeley een blijvende indruk op de leerlingen achter te laten.

YouTube-kanaal: Kennisnet Webinars
Kennisnet organiseert webinars (online seminar) om onderwijsprofessionals snel op de hoogte te brengen over ontwikkelingen en actuele thema’s op het gebied van onderwijs en ict. Webinars zijn toegankelijker dan fysieke bijeenkomsten. Kennisnet hoopt zo een grotere groep onderwijsprofessionals te bereiken. Via de afspeellijst op YouTube kun je reeds plaatsgevonden webinars terug kijken. Denk daarbij aan thema’s als 21st Century Skills, The Maker Movement, kansen en uitdagingen van datagestuurd onderwijs en privacy en ict. Op 8 september staat de webinar ‘Online meewerken aan het vak van schoolleider’ op het programma. Geïnteresseerd? Kijk voor meer informatie over deelname en de spreker op de website.

Documentaire: If You Build It (2013)
If You Build It vertelt het indrukwekkende verhaal van de ontwerper Emily Pilloton, de architect Matt Miller en hun tien leerlingen van een middelbare school in Bertie County, het armste stadje van North Carolina. Een jaar lang gaat de ontwerp- en bouwklas aan de slag met de ideeontwikkeling, het ontwerp en realisering van een gemeenschapsproject. Doel? Het leven van de leerlingen én de community transformeren – leerlingen laten ervaren dat alles mogelijk is. Het wordt een paviljoen voor de boerenmarkt. Van het onderzoek tot aan de daadwerkelijke realisatie van het project zie je hoe leerlingen met behulp van design thinking-methodiek groeien tot bewuste jongeren die in zichzelf, in elkaar en in ongekende mogelijkheden geloven. “They are trying to teach us to think outside of the box. To make someting better out of everything.”

Heb jij nog een tip die in dit rijtje echt niet mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.