Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het Talent Docentencongres Nederlands, de masterclass Motivatie Binnenstebuiten en de mini-leergang ‘Innoveren en organiseren van binnenuit’.
Talent Docentencongres Nederlands
13 november – OBA, Amsterdam
Op donderdag 13 november 2014 organiseert Malmberg voor de derde keer het Talent Docentencongres Nederlands voor docenten in het voortgezet onderwijs. U bent die dag van harte welkom in het prachtige gebouw van de Openbare Bibliotheek Amsterdam aan de Oosterdokskade. U krijgt hier volop praktische tips aangereikt om uw lessen Nederlands nog spannender, leuker en beter te maken. Ook wanneer u niet met Talent werkt biedt het congres volop prikkelende sessies en vele, direct inzetbare lestips. Lees meer
Boek, congres én workshop: Leren zichtbaar maken
13 en 14 november – Jaarbeurs, Utrecht
Maak kennis met de visie van onderwijswetenschapper John Hattie. In de nieuwe, beknopte uitgave van Leren zichtbaar maken vindt u zijn belangrijkste ideeën terug. Hatties centrale boodschap luidt: weet welke impact u heeft op het leren van uw leerlingen. Kijk naar uw onderwijs door de ogen van uw leerlingen en leer hen hun eigen leraar te worden. Op 13 november geeft Hattie een exclusieve masterclass en op 14 november vindt het congres Visible Learning plaats: met prof. John Hattie, Debra Masters, Kees Vernooy, Noëlle Pameijer en Nederlandse Visible Learning experts. Frénk van der Linden zit deze dag voor en zal er een leerzame dag vol inspiratie van maken. Helaas zijn beide dagen volgeboekt maar u kunt zich nog op de wachtlijst plaatsen voor het congres op 14 november.
Masterclass Motivatie Binnenstebuiten
20 november – YoungWorks, Amsterdam
YoungWorks: ‘In deze masterclass vertellen we je over onze zoektocht naar motivatie en wat je kan doen om jongeren te prikkelen en uit te dagen. In de ochtend schetsen we een theoretisch kader waarin we de processen rondom motivatie beïnvloeden. Na de lunch gaan we met jongerenacteurs aan de slag! We oefenen verschillende gesprekken met ongemotiveerde jongeren, gebaseerd op ervaringen en cases van de deelnemers. Dit doen we in groepjes, zodat iedereen aan de beurt komt met oefenen. De observeerders, maar vooral de jongerenacteurs zelf, geven gerichte feedback. Hierdoor krijg je direct verschillende verbeterpunten aangereikt en leer je met en van elkaar. We sluiten de dag af met do’s en don’t en de belangrijkste nieuwe inzichten. Je ontvangt het boek Motivatie Binnenstebuiten bij inschrijving.’
Mini-leergang ‘Innoveren en organiseren van binnenuit’
10 en 27 november, Amersfoort
Hoe kan een leidinggevende optimaal inspelen op een verandering binnen de organisatie, zodat deze succesvol verloopt? Hoe kan een schoolleider bij organisatieverandering de intrinsieke motivatie van docenten positief beïnvloeden? “De intrinsieke motivatie van docenten is belangrijk voor de drijfveer tot vernieuwing. Deze intrinsieke motivatie is gerelateerd aan de betrokkenheid”, zoals beschreven in het Concern Based Adoption Model. In deze tweedaagse training worden de 5 sleutels tot effectief innoveren – krachtig concept, gedeeld eigenaarschap, professionele aanpak, heldere doelen en transparante resultaten, expliciet leren – verrijkt met het Concern Based Adoption Model. Deze training leert de leidinggevende om vanuit meerdere aspecten naar motivatie te kijken.
Heb jij ook nog een tip of suggestie die je wil delen met collega’s? Stuur een e-mail naar de redactie of reageer direct via onderstaand reactieformulier