Onderwijstechnologie is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Het aanbod wordt met de dag groter en dat maakt het voor docenten soms knap lastig. Want welke tool of toepassing is het meest geschikt? En hoe weet je of het aansluit op een specifiek leerdoel? Om u hierbij te begeleiden, zette neuroloog, auteur en docent Judy Willis voor Edutopia enkele suggesties op een rij.
Dit artikel is een vrije vertaling van ‘Matching Edtech Products With Neurological Learning Goals’, een artikel dat eerder verscheen op Edutopia.
Voor u op zoek gaat naar een geschikte digitale tool of toepassing, is het belangrijk om te weten wat uw leerdoel is. Wilt u de lesstof verrijken? Hiaten in de kennis van leerlingen verkleinen? Of misschien wel de executieve functies van uw leerlingen versterken? Hoe dan ook: pas als u een helder leerdoel voor ogen heeft, kunt u beginnen aan de zoektocht naar en het selecteren van geschikte digitale leermiddelen.
Volgens Willis kunt u de keuze van een geschikte tool of toepassing baseren op de volgende zaken: de aanwezigheid van spelelementen, onafhankelijke reviews of door te proefdraaien met leerlingen.
Spelelementen
Spelelementen, zoals het stellen van haalbare doelen en voortdurende real-time feedback, activeren het intrinsieke motivatiesysteem in het brein. Veel onderwijstechnologische toepassingen maken dan ook gebruik van dergelijke attributen. Let daarop. De beste tools laten leerlingen zien dat het zetten van kleine stappen resulteert in het bereiken van dat ene einddoel en dat iedere stap op deze route bestaat uit uitdagingen die je overwint door simpelweg te oefenen. Formatieve toetsing en feedback zorgen voor tussentijdse dopamineboosts en het gevoel vooruitgang te boeken. Het werkt als brandstof voor de intrinsieke tevredenheid van leerlingen. En die hebben ze hard nodig om ook bij grote uitdagingen en tegenslagen door te blijven zetten.
Onafhankelijke reviews en proefdraaien
Ook kunt u onafhankelijke reviews raadplegen om uit te zoeken of een toepassing of tool past bij uw leerdoelen en leerlingen. Als die er (nog) niet (genoeg) zijn, kunt u de app ook eens proefdraaien in de klas. In beide gevallen is het belangrijk om stil te staan bij de verschillende kenmerken van een product. Welke dat zijn, is afhankelijk van het leerdoel dat u voor ogen heeft. In het artikel op Edutopia staan vragen die u zichzelf kunt stellen bij specifieke leerdoelen. Dit helpt u vast en zeker op weg. Als u begint met een duidelijk leerdoel en uzelf vervolgens relevante, kritische vragen stelt, dan bent u in ieder geval goed op weg om de prestaties van leerlingen te verbeteren met behulp van onderwijstechnologie.
Wat is uw gouden tip voor het beoordelen van tools en toepassingen? Deel uw tips en suggesties via onderstaand reactieformulier.