Home » Waarom zoveel jonge docenten binnen vijf jaar stoppen

Waarom zoveel jonge docenten binnen vijf jaar stoppen

Op de website van Vrij Nederland verscheen vorige week een artikel van Aafke Romeijn. De titel: ‘Waarom zoveel jonge docenten ermee stoppen’. Als jonge oud-docent, tot voor kort gaf ze Nederlands op een gymnasium, ging Romeijn in gesprek met afgehaakte en twijfelende jonge docenten. Om tot enkele conclusies te komen toetste Romeijn haar bevindingen vervolgens met actueel onderzoek.

Daaruit blijkt eens te meer dat lerarenopleidingen jonge docenten onvoldoende voorbereiden op de zware lespraktijk, dat beginnende docenten op hun eerste werkplek veel te weinig begeleiding krijgen en dat de werkdruk echt te hoog is.

Zo vertelt een 26-jarige docent Nederlands tegen Romeijn: “Toen ik na mijn opleiding begon met lesgeven, merkte ik dat ik een hele hoop praktische vaardigheden miste. Hoe maak je bijvoorbeeld een goede toets? Hoe voer je oudergesprekken? Aan dat soort dingen wordt geen aandacht besteed tijdens de opleiding. Ik ben overspoeld met theorie over hoe kinderen zich ontwikkelen, maar pas in het vierde jaar leerde ik iets over hoe je leesvaardigheid oefent met leerlingen.” Wegens de slechte voorbereiding op de praktijk, het gemis aan begeleiding en de werkdruk overweegt deze docent een carrièreswitch: “Het liefst zou ik iets totaal anders gaan doen. Ik zit er nu over te denken een opleiding tot makelaar te gaan volgen” (bron: Vrij Nederland, via Blendle).

Een cultuur én structuur
De bevindingen van Romeijn zijn niet nieuw en komen onder meer overeen met de resultaten van een enquête uit 2014 door het NRCV-programma Altijd Wat en het in 2015 verschenen rapport De Staat van de Leraar (Onderwijscoöperatie). Daaruit blijkt onder meer dat 63 procent van de starters in het onderwijs overweegt in de eerste vijf jaar – de inductiefase – te stoppen. Hoeveel dat er in werkelijkheid zijn is moeilijk vast te stellen, maar dat het om een te groot aantal gaat staat vast. Uit recent onderzoek onder 2000 startende leraren (in vo en po) blijkt dat ruim 90 procent begeleiding wenst, maar dat slechts 50 procent dat ook krijgt. Om dat te verbeteren zouden scholen moeten werken aan een cultuur én structuur waarin starters goed worden opgevangen en betere begeleiding krijgen.

Oproep
Om daar meer inzicht in te krijgen, is de redactie van Onderwijs van Morgen op zoek naar jonge oud-docenten en startende docenten die twijfelen of ze wel in het voortgezet onderwijs willen blijven werken. Ben of ken jij zo iemand? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier of stuur een e-mail o.v.v. ‘Startende docent’ naar renee.conradi@malmberg.nl. Graag gaat we met jou in gesprek over wat er precies aan schort en wat je nodig zou hebben om (weer) met plezier voor de klas te staan. Op basis van deze (anonieme) informatie schrijven we een blogserie binnen het thema.

Lees ook op Onderwijs van Morgen:

Herken jij je als beginnende docent in bovengenoemde bevindingen? Of is het bij jou op school juist wél goed geregeld? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen boekentips Engels november

Boekentips Engels november

Deze maand staan de boekentips in het teken van de Eerste Wereldoorlog. Naast twee boekentips dit keer ook een dichtbundel.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.