Home » Materiaal 12+ » Zonlicht dimmen met geo-engineering

Zonlicht dimmen met geo-engineering

Afgelopen week werd in Zweden een groot experiment op het gebied van geo-engineering stopgezet. Zowel milieugroeperingen als de inheemse Sami-bevolking toonden zich fel tegenstander van dit experiment. 

 Vragen vooraf

  1. Wat is geo-engineering, denk je?
  2. Heb je gehoord om wat voor een experiment het gaat?

Lees het artikel en bekijk de video

Zweden zet na kritiek streep door experiment om zonlicht te dimmen | NOS 

Vragen bij het artikel en de video

Artikel

  1. Wat wilden de onderzoekers met dit experiment bereiken?
  2. Welke bezwaren worden door tegenstanders aangehaald? Noem er drie.
  3. Op de website van het experiment wordt geprobeerd de bezwaren weg te nemen. Welk bezwaar wordt het minst weggenomen door de woorden van de onderzoekers? Leg je antwoord uit.
  4. Denk jij dat de bezwaren van de tegenstanders terecht zijn? Waarom?

Video

  1. Welke nieuwe informatie geeft de video, die niet door het artikel gegeven is? Noem minimaal drie informatie-elementen. 

Aan de slag 

Optie 1

Voor deze opdracht werk je in een groep van vier leerlingen. Jullie vormen samen een commissie die keuzes moet maken omtrent geo-engineering.

Dit is wat je gaat doen:

  1. Elke leerling bedenkt zelf een oplossing vanuit geo-engineering voor het probleem van de opwarming van de aarde. Als je zelf niets kunt bedenken, ga je op zoek naar oplossingen van anderen (denk aan de bronvermelding) en kies je de beste oplossing uit.
  2. Leg vervolgens elke oplossing aan elkaar voor. Bespreek samen:
  • wat er goed is aan de oplossing en wat er minder goed aan is
  • wat de gevolgen zouden kunnen zijn van deze oplossing
  • welke mensen deze oplossing zouden ondersteunen en waarom
  • welke mensen deze oplossing zouden tegenwerken en waarom
  1. Kies samen de beste van de vier oplossingen. Waarom is dit de beste?
  1. Bespreek eventueel klassikaal welke oplossingen gekozen zijn. Wie van de klas is tegen dergelijke grote ingrepen in natuurlijke processen en wie is voor?

 

Optie 2

Bekijk deze story Wat is klimaatverandering? | NPO Kennis en lees We kunnen het klimaat ook vertimmeren – NRC.

Schrijf nu een overtuigende brief (300-500 woorden) aan de Nederlandse overheid over het belang van geo-engineering. Je mag zelf kiezen of je voor of tegen geo-engineering bent. In je brief ondersteun je je standpunt met argumenten en weerleg je een tegenargument.

Antwoorden

WK14_Zonlicht dimmen met geo-engineering_antwoorden

Andere Lesopener Nederlands

Kinderen in klaslokaal

Lofzang op de havo

Jongeren die naar de middelbare school gaan, kunnen in Nederland kiezen tussen vmbo, havo en vwo. Over de havo zijn zorgen, maar schoolbestuurder Wiko Veenvliet ziet veel kansen en mogelijkheden.

Bekijk
Auto zakt in gat in de weg

Zinkgaten

Overal op de wereld komen ze voor: zinkgaten. Ook in de Nederland ontstaat soms een gat dat zo groot is, dat een auto erin kan verdwijnen. Hoe ontstaan zinkgaten en waarom komen zinkgaten steeds vaker voor?

Bekijk
Kind loopt boek in

Btw op boeken naar 21%

In het Hoofdlijnenakkoord 2024, de plannen van het nieuwe kabinet, is opgenomen dat de btw op boeken van 9% naar 21% gaat. Binnen de kortste keren stond de boekenwereld op z’n kop.

Bekijk

Waarom Nederlands zo moeilijk is

Van de Nederlandse taal wordt vaak gezegd dat die moeilijk te leren is. Taalwetenschapper Sterre Leufkens vergeleek het Nederlands met verschillende talen en kwam erachter dat het Nederlands bijzonder veel regels heeft zonder duidelijk nut.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.