Een mentor kan een belangrijke rol vervullen voor leerlingen op het vo en het mbo. Wat wordt er van een mentor verwacht? Welke vaardigheden zijn belangrijk? In dit artikel geven we praktische tips voor iedereen die al mentor is of dat komend schooljaar gaat worden.
Een mentor is een ‘onderwijskracht die leerlingen begeleidt bij zaken die niet direct met het vakonderwijs te maken hebben, maar meer algemeen met de studie of school’, aldus Van Dale. Als mentor ben je de spil in het begeleidingsproces van leerlingen en studenten op het vo en het mbo. Het is dan ook belangrijk om je goed voor te bereiden op deze belangrijke taak.
Verschillen vo en mbo
Ben je mentor in het vo? Dan bouw je een persoonlijke band op met de leerlingen. Je bent geduldig, betrokken en empathisch. Je ondersteunt hen niet alleen bij studieproblemen, maar biedt ook een luisterend oor als zich problemen voordoen in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Werk je in het mbo? Dan word je waarschijnlijk loopbaanbegeleider genoemd. Het is jouw taak om het leerproces van studenten te coördineren. Je ondersteunt hen bij het maken van keuzes in hun loopbaan. Vooral studieproblemen vormen vaak de aanleiding tot een gesprek.
Maak contact met het thuisfront
Voor ouders is de mentor of loopbaanbegeleider het eerste aanspreekpunt. Houd ouders op de hoogte van de ontwikkeling van de leerling. Maak aan het begin van het schooljaar kennis met ouders. Zo leg je een basis voor contact als er een keer iets aan de hand is. In het mbo komen oudergesprekken niet vaak voor, al blijkt uit onderzoek dat bijna alle mbo-instellingen ouders structureel informeren over zaken als het leerproces en het gedrag van de student.
Aanspreekpunt voor collega’s
Behalve aanspreekpunt van leerlingen en ouders, ben je als mentor ook het aanspreekpunt voor collega’s. Vertel hen over de behoeften van je mentorleerlingen. Andersom kan een collega je op de hoogte stellen van leer- en gedragsproblemen die zich bij hem of haar in de klas voordoen. Zorg voor korte lijnen: samen kunnen jullie het leerproces van alle leerlingen bevorderen.
Tips voor mentors in het vo
Als mentor begeleid je het leerproces van de leerlingen: je houdt bijvoorbeeld de cijfers en absentie bij. Leerlingen moeten bij jou altijd een luisterend oor vinden. Ook zorg je voor een veilige sfeer in de klas.
- Noem leerlingen bij naam: Leer zo snel mogelijk alle namen uit je hoofd.
- Werk aan het groepsgevoel: Laat alle leerlingen een vraag aan de mentor stellen. Zo stel je jezelf open. Door de vragen die gesteld worden, geven de leerlingen iets van zichzelf prijs.
- Heb oog voor alle leerlingen: Ook voor leerlingen die niet om aandacht vragen. Haak in op een actuele kwestie als je iemand tegenkomt: ‘Is je moeder alweer beter?’
- Voer individuele gesprekken volgens de LSD-methode: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Uitgebreidere informatie over deze methode vind je hier (Survivalgids 2015).
Tips voor loopbaanbegeleiders in het mbo
Als loopbaanbegeleider sta je centraal binnen het leerproces van studenten. Je begeleidt en ondersteunt hen actief. Aan deze wijze van begeleiding worden vaak hoge eisen gesteld.
- Bied studenten inzicht in hun leerproces. Geef feedback en voer coachingsgesprekken.
- Reageer adequaat op vragen en klachten van studenten, ouders en collega’s.
- Organiseer de leeromgeving zo dat studenten kunnen werken aan leerdoelen.
- Vernieuw en verdiep je vakkennis door het bijhouden van vakliteratuur.
Verder lezen
Wil je meer lezen over hoe je een goede mentor wordt? Kijk dan eens op de website Voor elke mentor. Inspiratie kun je ook halen uit het artikel: ‘Mentor: bijbaan of professie?’ of lees dit OVM-artikel over het creëren van een ordelijke en plezierige lespraktijk.
Ben jij al mentor en wil je jouw best practices delen? Of heb je een goede tip wat betreft de voorbereiding op het mentorschap? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier