In de serie ‘Leerlinggedrag verbeteren’ geven we tips om het gedrag van leerlingen in de klas te verbeteren. Want als hun gedrag verbetert, verbeteren hun prestaties ook. Het thema van het achtste artikel in deze serie is ‘stop het getob’. De tips zijn afkomstig uit het boek ‘Leerlingen zijn net mensen’.
De tips in deze serie zijn afkomstig uit het boek Leerlingen zijn net mensen. Het boek is geschreven door Annette Breaux en Todd Whitaker en verscheen bij Uitgeverij Bazalt. Van dezelfde auteurs verscheen van het boek tevens een gelijknamige po-versie. Bezoek de website van Uitgeverij Bazalt voor meer informatie.
Paul loopt de klas in, duidelijk in een slecht humeur. Mevrouw Houtman ziet dat hij chagrijnig is, maar besluit hem te negeren. “Hij is altijd chagrijnig”, denkt ze bij zichzelf. “Hij wil gewoon aandacht. Nou, die krijgt hij dus niet van mij.” Paul zit mokkend aan zijn tafel en gaat niet aan het werk. Zijn humeur wordt steeds slechter en mevrouw Houtman wordt kwaad. Dat leidt tot een confrontatie.
Paul loopt de klas in, duidelijk in een slecht humeur. Meneer Zijlstra ziet dat hij chagrijnig is en zegt: “Waag het niet om met dat humeur van jou de sfeer in de klas te verpesten. Laat die boosheid van jou maar buiten!” Paul denkt bij zichzelf: “Hij heeft geen idee wat er met me aan de hand is. Hoe durft hij zo tegen me tekeer te gaan, ik was al zo chagrijnig!” Paul smijt zijn boeken op tafel en meneer Zijlstra begint tegen hem te foeteren. Paul gaat ertegenin en de situatie wordt alleen maar erger.
Paul loopt de klas in, duidelijk in een slecht humeur. Mevrouw Mulder, die haar leerlingen bij de deur begroet, ziet meteen dat hij niet lekker in zijn vel zit. Ze kijkt hem bezorgd aan en vraagt: “Gaat het wel?” Hij zegt van niet en zij antwoordt: “Je ziet er boos uit en dat vind ik heel vervelend voor je. Als je erover wilt praten, kun je altijd bij me terecht. Als je niet in staat bent om te werken, moet je het eerlijk zeggen. Dan lopen we even naar de gang om het erover te hebben.” Paul bedankt haar, loopt de klas in, gaat rustig zitten en gaat aan het werk. Mevrouw Mulder loopt naar hem toe en fluistert: “Ik ben trots op je, Paul. Ik vind het heel volwassen dat je gewoon aan het werk bent gegaan, terwijl je eigenlijk met je gedachten ergens anders zit.” Paul bedankt haar en gaat weer aan het werk.
Aan de slag in je klas
De aanpak van mevrouw Houtman heeft de situatie alleen maar verergerd. Soms is negeren de enige juiste oplossing. Maar niet in dit geval. Paul had iemand nodig die zag dat er iets met hem aan de hand was. Meneer Zijlstra had een andere aanpak dan mevrouw Houtman, maar ook hij maakte de situatie alleen maar erger. Paul was al boos, dus het laatste wat je dan moet doen, is hem nog bozer maken. Mevrouw Mulder besefte dat ze zijn stemming moest doorbreken om erger te voorkomen. Daar komt bij dat ze oprecht in Paul geïnteresseerd is, net als in haar andere leerlingen. Ze herkende het probleem en heeft er meteen korte metten mee gemaakt, op een betrokken manier. Door te laten zien dat het haar was opgevallen dat Paul niet lekker in zijn vel zat, heeft ze hem gekalmeerd. Ze heeft hem laten merken dat ze zich zorgen maakte over zijn slechte stemming en laten blijken dat hij altijd bij haar terecht kan om erover te praten. Daarna heeft ze ook nog haar trots geuit over zijn volwassen gedrag.
Leerlinggedrag verbeteren: de kern van de zaak
Wanneer een leerling boos de klas in komt, probeer die stemming dan te doorbreken door oog te hebben voor die boze bui. Anders wordt de situatie alleen maar erger. Een leerling moet weten dat hij gezien wordt en dat wij ons betrokken voelen.
Eerder verschenen in deze serie:
(1) Geven en ontvangen
(2) Negeren is vooruitzien
(3) De afleidingsmanoeuvre
(4) Wie zit waar?
(5) Ga na de les voor succes
(6) Hapklare brokken
(7) Complimenteren werkt
Hoe ga jij om met leerlingen niet duidelijk niet in hun hum zijn? Of heb je nog een interessante aanvulling op deze tip? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.