In de serie ‘Leerlinggedrag verbeteren’ geven we tips om het gedrag van leerlingen in de klas te verbeteren. Want als hun gedrag verbetert, verbeteren hun prestaties ook. Het thema van het een na laatste artikel in deze serie is ‘een andere manier van denken’. De tips zijn afkomstig uit het boek ‘Leerlingen zijn net mensen’.
De tips in deze serie zijn afkomstig uit het boek Leerlingen zijn net mensen. Het boek is geschreven door Annette Breaux en Todd Whitaker en verscheen bij Uitgeverij Bazalt. Van dezelfde auteurs verscheen van het boek tevens een gelijknamige po-versie. Bezoek de website van Uitgeverij Bazalt voor meer informatie.
Mensen zijn meestal pas geneigd dingen anders te doen als ze eerst anders over hun gedrag gaan denken. Je kunt een dieet alleen volbrengen als je anders over eten gaat denken. Bijvoorbeeld door andere dingen te gaan eten, andere hoeveelheden te kiezen, op andere momenten van de dag te eten en om andere redenen te gaan eten. Je lost een probleem niet op door voor de zoveelste keer methoden toe te passen die je al eerder hebt geprobeerd en die niet werkten. Je moet een andere aanpak kiezen en daarvoor moet je het probleem in een ander licht zien. Een leerling die een hekel heeft aan een bepaald vak, zal zijn mening pas herzien als hij anders tegen dat vak gaat aankijken. Daar kun jij als docent een rol in spelen. Vaak moeten we er eerst voor zorgen dat leerlingen hun mening herzien over de stof die we aanbieden, voordat ze die stof ook daadwerkelijk tot zich kunnen of willen nemen.
Aan de slag in je klas
Hier zie je hoe je op verschillende manieren tegen een vak kunt aankijken. In Suzannes klas wordt de Tweede Wereldoorlog behandeld. Suzanne roept altijd dat ze een grondige hekel heeft aan geschiedenis. Deze week moet ze een hoofdstuk over de Tweede Wereldoorlog lezen, de vragen aan het eind van het hoofdstuk beantwoorden, vier vellen met opdrachten maken, een film bekijken, aantekeningen maken en heel veel data, plaatsen en gebeurtenissen in haar hoofd stampen voor een toets op vrijdag. Voor Suzanne is de Tweede Wereldoorlog niet meer dan een saai verhaal in een boek.
Aan de overkant van de gang wordt in de klas van Roos de Tweede Wereldoorlog behandeld. Roos roept altijd dat ze een grondige hekel heeft aan geschiedenis. Roos’ klas is verdeeld in groepjes die elk een bepaald aspect van de oorlog moeten bestuderen. Ze moeten bepalen hoe hun leven eruit zou zien als de Tweede Wereldoorlog nooit had plaatsgevonden. De leerlingen werken samen, discussiëren en leren dat het verleden van invloed is op het heden. Elk groepje heeft een aantal instructies gekregen, aan de hand waarvan ze een presentatie moeten houden voor de klas. Volgens Roos was de Tweede Wereldoorlog een belangrijke gebeurtenis die de loop van de geschiedenis heeft bepaald.
Wie van de twee is anders tegen geschiedenis gaan aankijken? Suzanne of Roos? En wie van de twee zal nu meer geïnteresseerd zijn in leren over het verleden?
De kern van de zaak
Als een leerling niet het belang inziet van wat hij moet leren, zal hij geen enkele moeite doen om de stof tot zich te nemen. Overtuig een leerling ervan dat de stof hem persoonlijk raakt. Dan zal hij er meteen anders over denken. Zo leert hij wat hij moet leren doordat jij zijn manier van denken hebt veranderd. Daarom moeten we onze leerlingen leren anders tegen de dingen aan te kijken. Dat is een van onze belangrijkste taken.
Eerder verschenen in deze serie:
(1) Geven en ontvangen
(2) Negeren is vooruitzien
(3) De afleidingsmanoeuvre
(4) Wie zit waar?
(5) Ga na de les voor succes
(6) Hapklare brokken
(7) Complimenteren werkt
(8) Stop het getob
Wat doe jij om ook de interesse te wekken van die leerlingen die zeggen een hekel te hebben aan jouw vak? Of heb je nog een interessante aanvulling op deze tip? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.