Hoe mensen leren is minstens zo belangrijk als wat mensen leren. Er wordt dan ook niet voor niets veel onderzoek gedaan naar hoe onze hersenen werken en hoe we die kennis kunnen gebruiken om leren makkelijker te maken. Met deze 7 tips maak je tijdens de lessen optimaal gebruik van de werking van de hersenen.
De tips in dit artikel zijn gebaseerd op Aan het werk met actiekaarten van Lia Bijkerk en Titia van Der Ploeg.
1. Breng focus aan
Waarschijnlijk een open deur: focus aanbrengen zorgt voor concentratie. Focus krijg je bijvoorbeeld door leerlingen vooraf een opdracht te geven. Met zo’n opdracht bereid je de hersenen als het ware voor. Je creëert een kader waarin nieuwe kennis gemakkelijker binnenkomt, omdat het brein er al voor is opengezet en er al wat haakjes zijn waaraan die kennis kan worden opgehangen.
2. Zorg voor herhaling
Herhaling is nodig om gegevens in de hersenen op te kunnen slaan. Veel herhalen maakt de neurale verbindingen stevig. Het kruimelpad wordt zo een snelweg, zeggen we dan. En via een snelweg kan kennis nu eenmaal sneller worden opgehaald en uitgebreid. Pas wel op met te veel herhaling: hersenen vervelen zich snel en stompen af als ze een keer of tien hetzelfde doen. Ze leren dan niets meer bij. Oefen en herhaal daarom veel, maar zorg ook voor zoveel mogelijk verschillende situaties om de hersenen te blijven prikkelen en simpelweg om het leuk te houden.
3. Prikkel emoties
Emoties zorgen voor grotere betrokkenheid en maken dat je zaken langer en beter onthoudt. Ga maar eens bij jezelf na: aan de meeste herinneringen kleven emoties. Bij emoties komt dopamine vrij. Door met emoties nieuwgierigheid op te wekken, bevorder je de dopamineafgifte en daarmee de emotionele betrokkenheid van de leerling. Ook leerlingen onverwachte beloningen en oprecht gemeende complimenten geven werkt op de emoties.
4. Wees een rolmodel
Spiegelneuronen spelen een belangrijke rol bij het leren. Als leerlingen je gedrag spiegelen, worden de neurale verbindingen in hun hersenen sterker. Dat doe je bijvoorbeeld door dingen klassikaal voor te doen voordat leerlingen er zelf mee aan de slag gaan, maar ook door voorbeeldgedrag te vertonen.
5. Zoek naar klittenband
‘Klittenband’ is bestaande kennis waarop je nieuwe kennis kunt ‘plakken’ waardoor die beter wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen. Maak dus gebruik van eerder opgedane kennis over een bepaald onderwerp en borduur daarop verder. Is die voorkennis er nog niet? Zorg dan voor uitgewerkte voorbeelden – die vormen dan het klittenband.
6. Maak gebruik van alle zintuigen
Hoe meer zintuigen je inzet, hoe meer neuronen contact met elkaar gaan maken en hoe dikker de verbindingen worden. Zet bijvoorbeeld tegelijkertijd beeld en geluid in. Gebruik muziek tijdens de les. Of laat leerlingen bewegen om het geheugen te verbeteren: een uurtje sporten voor huiswerkbegeleiding doet echt wonderen!
7. Actief aan de slag
Leerlingen leren het beste als ze zelf actief aan de slag gaan met de leerstof. En dan het liefst op de manier die het beste bij hen past. Laat hen ook regelmatig wat anders doen, dan blijven ze flexibel. Verras hen met originele opdrachten: laat hen een rap schrijven, een wapenschild maken of met elkaar een spel ontwikkelen.
Welke tip gebruik jij morgen tijdens de les om het leren makkelijker te maken? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.