Hoe kunnen we de leerling eigenaar maken van zijn of haar eigen leerproces? Om dat te bereiken, worden op het CSG Groene Hart Rijnwoude verschillende vormen van differentiatie ingezet. Bekijk deze vijf video’s over differentiëren, onder meer met behulp van de studieplanner en op basis van meervoudige intelligentie.
Studieplanner
Bij differentiëren met behulp van de studieplanner werken leerlingen zelfstandig, op hun eigen tempo en volgens een vast gekozen route aan de opdrachten van de studieplanner. Bekijk de volledige uitleg.
Feedback
Leerlingen verwerken lesstof door middel van een opdracht van de docent. De docent geeft feedback op deze opdracht door middel van drie ‘tegenvragen’ en een emoticon. Bekijk de volledige uitleg.
Speeddaten
Leerlingen oefenen hun spreekvaardigheid met verschillende klasgenoten door middel van speeddaten. Leerlingen gaan aan de hand van een vragenlijst in meerdere rondes met elkaar in gesprek. Bekijk de volledige uitleg.
Meervoudige intelligentie
Binnen deze werkvorm doen de leerlingen een test waarbij ze ontdekken met welk ‘intelligentie-gebied’ zij raakvlakken hebben. Bekijk de volledige uitleg.
Differentiëren met de bus-opstelling
Binnen deze werkvorm wordt er gedifferentieerd op basis van de behoeften van leerlingen in het klaslokaal. Bekijk de volledige uitleg.
Gebruik jij een van bovenstaande vormen om te differentiëren of heb je andere goede suggestie? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.
Bron: Leerling 2020