Al eerder schreven we op OVM over Motivatie binnenstebuiten: het goed ontvangen boek over motivatie van Huub Nelis en Yvonne van Sark van Youngworks. Met het oog op de nadere examens organiseerde de organisatie een interessante workshop om leerlingen te ondersteunen bij de voorbereiding van hun (eind)examens. Dit is het verslag.
Dit artikel verscheen eerder op Youngworks.nl
Op woensdag 10 januari 2018 hebben circa 120 mavoleerlingen van het Buitenhout College in Almere deelgenomen aan de op maat gemaakte workshop Motivatie Binnenstebuiten voor examenleerlingen, waar zij het geheim ontdekten achter motivatie. Een workshop speciaal ontwikkeld om leerlingen te ondersteunen bij de voorbereiding van hun (eind)examens. Tijdens de workshop hebben zij hun eigen motivatie beter leren kennen door een combinatie van theorie en praktische opdrachten. Wat is een goede leerhouding? Hoe motiveer ik mezelf om te gaan leren? Hoe kom ik in de juiste examenmodus?
Eerste gedeelte workshop
De workshop Motivatie Binnenstebuiten begint met een 45 minuten durende interactieve presentatie, waar de leerlingen doormiddel van filmpjes en praktijkvoorbeelden meegenomen worden in de basisprincipes van motivatie. Via een motivatietest maken zij kennis met de drie randvoorwaarden van motivatie (competentie, autonomie en verbondenheid) en ontdekten ze welke voorwaarde voor hen dominant is.
Tweede gedeelte workshop
In het tweede gedeelte van de workshop gaan de leerlingen actief aan de slag met de drie randvoorwaarden voor motivatie: competentie, autonomie en verbondenheid. In groepen van circa 20 leerlingen doorlopen zij een carrousel met drie stations waar zij actieve, creatieve en energieke oefeningen doen, die vooral draaien om ervaren en doen. Ieder station behandelt één van de drie randvoorwaarden.
Competentie
Bij station één, Ik wil verder komen, staat de pijler competentie centraal. Hier krijgen de leerlingen meer inzicht in wat zij nodig hebben om ergens beter in te worden. Ze leren hoe zij het beste leren. Leer ik beter alleen of met iemand samen? Ben ik ’s ochtends of ’s avonds het meest productief? Vind ik het erg om fouten te maken? Begin ik liever vroeg met leren of leer ik het liefst onder druk van de deadline? Leer ik uit boeken of door te doen?
Autonomie
Station twee, Ik wil ruimte hebben, stond in het teken van autonomie. De ene leerling werkt heel zelfstandig, terwijl de ander gebaat is bij veel coaching van zijn/haar mentor. Hoe zit dat bij jou? In hoeverre heb jij zelf het stuur in handen? Ben je tevreden met hoe het nu gaat? Durf je om hulp te vragen?
Verbondenheid
Het derde en laatste station, Ik wil me verbonden voelen, heeft alles te maken met verbondenheid. Wanneer een leerling het gevoel heeft dat er naar hem/haar geluisterd wordt en dat hij/zij wordt gezien, verhoogt dit vaak de motivatie. Bij dit station wordt aandacht besteed aan de verbondenheid tussen de leerling en de omgeving, zoals met de leraren en klasgenoten. Ook verbinding met het hogere doel komt naar voren: Waarom wil ik mijn examen halen?
Wat vond de school van de workshop?
‘Het was een leuke en inspirerende middag. Een aantal leerlingen werden uit hun comfortzone gehaald, maar toch of juist daarom kwamen er goede lesideeën, werd er gereflecteerd en was er vertrouwen. De begeleiders waren zeer bekwaam, wisten waar ze het over hadden en stelden de leerlingen de juiste vragen. We kunnen met de uitkomsten van deze middag aan de slag.’