Je hebt net een fantastische les gegeven. Althans, dat vind jij. Of de leerlingen die mening met je delen valt nog te bezien; maar niet heus. Met de motivatietool uit de toolkit Zelf onderzoek doen op je school weet je namelijk precies hoe het ervoor staat met de motivatie van leerlingen.
De motivatietool is ontwikkeld op basis van vier typen motivatie die naast elkaar kunnen bestaan: intrinsieke motivatie, geïdentificeerde motivatie, externe motivatie en amotivatie. Aan de hand van zestien stellingen meet de motivatietool hoe het op school, tijdens een vak of gedurende een onderdeel van een vak is gesteld met de motivatie van leerlingen. Bij iedere stelling geven leerlingen aan hoeveel hij bij hen past (1 = past nooit bij mij, 5 = past altijd bij mij). Het afnemen van de vragenlijst duurt circa twintig minuten en de motivatietool is geschikt voor alle leerjaren en onderwijstypen.
Download de vragenlijst en lees op de themapagina precies welke stappen je dient te doorlopen om een helder beeld te krijgen van de mate waarin jouw leerlingen gemotiveerd zijn.
De tool in de praktijk
Cérise Sangers werkt als docent Engels op het Sint-Janscollege. Zij gebruikte de motivatietool om erachter te komen of ze haar leerlingen meer kon motiveren voor Engels met behulp van het ReadBox-project. In onderstaande video zie je hoe Cérise dat deed en nog belangrijker; dat het onderzoek opzichzelfstaand ook motiverend werkt voor leerlingen:
Bron: leerling2020
Heb jij weleens gebruik gemaakt van de motivatietool? Of hoe toets jij de motivatie van leerlingen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.