Als dochter van een onderwijzer kreeg Sanne Spil vanuit huis de liefde voor onderwijs mee. Met een achtergrond in de sociologie en onderwijskunde werkte ze jaren als hbo-docent. Daar ontwikkelde ze een visie op nieuw onderwijs waarin de docent centraal staat. Nu runt ze een academie voor en door docenten en schrijft ze voor OVM.
Er was vanochtend een oud-studente van de opleiding pedagogiek bij mij op de koffie. Zij is pedagoog en adviseur Leren en Ontwikkelen bij een grote kinderopvangsituatie en mag daar een academie opzetten. Vanuit dat kader vond ze het leuk om eens met mij te sparren. We spraken over leren en ontwikkelen, onze passies. Toen ze wegging vroeg ik: Je weet nu wat mijn visie is, heb je nog tips voor mij?
Anekdote uit de praktijk
Ze vertelde het volgende verhaal: “Toen Parijs de vervuiling in de Seine wilde tegengaan, omdat biologen zagen dat de zalm verdween, bedachten ze een campagne om de mensen in Parijs hun gedrag te laten veranderen. In eerste instantie werd er gecommuniceerd vanuit het idee dat iedereen moest denken aan een beter milieu. De Parijzenaren dachten: Maar dat doe ik toch al? Ik scheid mijn afval en ik heb een plant op mijn balkon. De campagne mislukte. Toen bedachten ze een campagne vanuit het ideaalbeeld dat ze wilden creëren. De zalm moet terug in de Seine. Wie doet er mee? Toen kwam iedereen in actie. Men voelde zich aangesproken en betrokken. De zalm is inmiddels teruggekeerd….
Ideaalbeeld
Toen zei ze tegen me: Sanne, wat is jouw wens? Hoe creëer je toekomstbestendig onderwijs en wat is hiervoor nodig volgens jou? Wat wil jij hieraan bijdragen? Mijn ideaalbeeld voor educatie is een systeem zonder hiërarchie en een visie op de mens dat deze zich altijd kan ontwikkelen. Leren is hierin veel meer dan alleen het kennisaspect. Leren is ook inspireren, interesse ontwikkelen, kritisch kijken, observeren, luisteren, bewegen, creatief denken, maken, doen, samen werken, rust nemen en ga zo maar door.
Het educatiesysteem wordt gedragen door mensen, in dit geval zijn het de leraren en docenten die het systeem dragen. Zij krijgen in mijn ideaalbeeld het vertrouwen, de ruimte en een leider die hen dat kan geven, zodat zij deze waarden weer kunnen doorgeven aan anderen. Die anderen – kinderen, leerlingen, studenten en jongeren – staan centraal in het systeem. We kijken naar hen vanuit een leer- en ontwikkelperspectief, niet vanuit een presteerperspectief. Dat is mijn ideaalbeeld.
Wat is er nodig voor toekomstbestendig onderwijs?
Ik geloof in de mens in het systeem centraal stellen en dat is de docent. Docenten kunnen een heleboel. Het is belangrijk dat zij in zichzelf geloven en de leider kunnen zijn die ze willen zijn. Ik geloof in nascholing waarbij ze zichzelf leren kennen in de thematieken die we tegenwoordig belangrijk vinden, zoals: burgerschap, persoonlijk leren, diversiteit, creativiteit, mediawijsheid, etc.
Dat begint bij jezelf, goed naar jezelf kijken, om vervolgens de slag te kunnen maken naar de ander. Om te durven experimenteren, om los te durven laten en om op een andere manier met het afvinken van leerdoelen om te gaan (het is echt niet moeilijk, het vergt een andere manier van denken!). Dat gun ik iedere docent. En onze kinderen. Wat heerlijk om te leren van mijn oud-studente en wat ben ik trots op haar!
Hoe ziet jouw ideaalbeeld voor toekomstbestendig onderwijs eruit? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.