Reflecteren, leerstrategieën toepassen, de regie nemen over het eigen leerproces en samenwerkend leren. Om leerlingen te ondersteunen bij de ontwikkeling van deze competenties, maakte de deelnemende scholen aan het leerlab Leerling eigenaar leerproces vier vaardighedenrubrics.
De rubrics bieden leerlingen én docenten handvatten om op een structurele manier inzichtelijk te maken wat er goed gaat. Maar ook waar sturing of extra aandacht wenselijk is. Daarmee zijn de rubrics erg geschikt voor gebruik tijdens of ter voorbereiding van het mentorgesprek.
Vaardighedenrubrics
Zo maken mentoren en leerlingen van UniC gebruik van de rubrics tijdens de een-op-een gesprekken die ze wekelijks voeren. “De vaardighedenrubrics zijn een goede tool om in gesprek te gaan over regie op het leerproces. Je kunt inzoomen op concreet gedrag. Het praat makkelijker als er bij die gelegenheid iets tastbaars op tafel ligt”, aldus wiskundedocent en verbeterteamcoördinator Debby Huijsman. Op UniC maken ze zowel gebruik van een boekje voor docenten als van een boekje voor leerlingen. In het leerlingenboekje is het taalgebruik aangepast en is voor de leerling om in te vullen.
Verder lezen?
Naast UniC maakten ook het Vathorst College en het Amadeus Lyceum vaardighedenrubrics. Over hun ervaringen lees je meer in het artikel Rubrics-boekje bij het mentorgesprek van Leerling 2020. En wil je meer te weten komen over het leerlab Leerling eigenaar leerproces? Bezoek dan de pagina die hoort bij dit specifieke vraagstuk.
Heb jij al weleens gebruikgemaakt van dergelijke rubrics? Hoe beviel dat? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.