De oorlog in Oekraïne houdt aan en in het nieuws domineren beelden van deze oorlog. Inmiddels wordt duidelijk dat Rusland dienstplichtigen inzet. Dit blijkt ook uit beeldmateriaal dat Oekraïne verspreidt. Daarop zijn Russische krijgsgevangenen te zien. Beide zaken zorgen voor opschudding.
Vragen vooraf
- Heb jij beelden gezien van Russische krijgsgevangenen?
- Wat zijn krijgsgevangenen? Je mag het antwoord opzoeken.
Bekijk de video
Eenvandaag – Onrust over Russische krijgsgevangenen
Vragen bij de video
- Waarom zijn de Russische cijfers van militaire slachtoffers niet bijgewerkt?
- Wat zijn dienstplichtigen precies?
- Dienstplichtigen mogen volgens de Russische wet niet naar buitenlandse gevechtssituaties uitgezonden worden. Waarom is het twijfelachtig of deze wet daadwerkelijk uitgevoerd wordt?
- Beeldmateriaal van krijgsgevangenen mag volgens het Humanitair Oorlogsrecht niet vertoond worden. Waarom is dat zo, denk je?
- Waarom neemt de steun voor de dienstplicht in Rusland mogelijk af? Noem drie mogelijke verklaringen.
Aan de slag
Optie 1
Bekijk deze video over oorlogsregels. Welke oorlogsregels vind jij het belangrijkst? Maak een top 5. Schrijf daarna een tekst van 100 – 300 woorden. Daarin leg je uit waarom je deze keuze hebt gemaakt.
Bespreek jullie ideeën vervolgens in de klas. Zijn er grote verschillen in jullie keuzes?
Optie 2
Lees eerst deze informatie en deze informatie.
Werk daarna samen met een medestudent. Schrijf in het midden van een A4 dit standpunt: Het is goed dat Nederland een dienstplicht heeft voor mannen en vrouwen tussen de 17 en 45 jaar.
Noteer links op het blad zoveel mogelijk argumenten voor het standpunt. Noteer rechts zoveel mogelijk argumenten tegen het standpunt. Let op: je mag extra bronnen raadplegen.
Bereid tot slot samen een speech (2 – 4 minuten) voor. Daarin geven jullie je mening over de dienstplicht in Nederland. Zijn jullie voor of tegen? Welke argumenten laat je horen? Onderbouw je argumenten met mooie voorbeelden of situaties uit je eigen leven. Maak er een originele, creatieve en overtuigende voordracht van.