Elk jaar maken wereldleiders nieuwe afspraken om verdere klimaatverandering te voorkomen. Kinderen krijgen vaak weinig ruimte om hun zegje te doen. En dat terwijl ze vaak bomvol goede ideeën zitten. Op donderdag 15 april werden de rollen daarom omgedraaid. Leerlingen uit groep 7 en 8 uit heel Nederland gingen tijdens de Kinderklimaattop met elkaar in discussie. Ze bespraken wat er nodig is om klimaatverandering te stoppen en legden dit vast in het eerste Kinderklimaatakkoord ooit. Wil je ook aandacht besteden aan dit thema? Doe op 5 juni mee met de Wereldmilieudag.
Uitkomsten van het Kinderklimaatakkoord
Aan goede ideeën geen gebrek. Dat bewezen voorgaande edities van de Kinderklimaattop al. Meer fietsen, bomen planten en afvalrapende robots is slechts een kleine greep uit de voorstellen. Één van de ideeën van dit jaar is simpel, maar efficiënt: vissers uitbetalen voor het opvissen en inleveren van plastic. Tijdens de top stemden de kinderen op de maatregelen die zij het belangrijkst vonden. Hieruit kwam de volgende top drie:
- Duinen ophogen en dijken versterken.
- Minder vlees eten.
- Een boom eruit? Twee ervoor terug planten.
Een groepje kinderen reist binnenkort af naar Den Haag om het akkoord onder de aandacht te brengen. Dat doen ze onder begeleiding van Petra Lettink, directeur van het Klimaatverbond en Sebastian Dinjens, wethouder Duurzaamheid en Jeugd bij de Gemeente Velsen. Beiden zijn verantwoordelijk voor de organisatie van de Kinderklimaattop.
Wereldmilieudag in de klas
Op zaterdag 5 juni is het Wereldmilieudag. Deze dag is in het leven geroepen om duidelijk te maken hoe belangrijk het milieu is. Ook in de klas biedt Wereldmilieudag een mooie gelegenheid om het gesprek over klimaatverandering en het Kinderklimaatakkoord aan te gaan.
Ben je op zoek naar een lesvorm waarmee jouw leerlingen nadenken over onze toekomst? Neem dan eens een kijkje bij het lesmateriaal ‘Toekomstkunde’ van het Wereld Natuurfonds. Ook biedt de website van de Rolf Groep voldoende inspiratie. Hier vind je acht lesideeën voor Wereldmilieudag, waaronder een augmented reality-les over afvalscheiden.
Verder lezen
Wil je meer weten over duurzaamheid in de les? Neem ook eens een kijkje bij deze artikelen op Onderwijs van Morgen:
Hoe besteed jij aandacht aan het milieu in de klas? Heb je goede ideeën of tips? Laat het hieronder weten in de comments.