Woordjes stampen, formules onthouden, jaartallen uit je hoofd leren… waar doe je het voor? Als leerling ga je naar school voor je persoonlijke ontwikkeling en voor je toekomst. Maar hoe ziet die toekomst eruit? Wie ben jij als persoon en hoe kun je je verder ontwikkelen door middel van lesmateriaal? De afgelopen maanden ben ik met een groep andere jongerenambassadeurs aan de slag gegaan om lesmateriaal beter aan te laten sluiten op de leefwereld van jongeren.
Jamie Verstraeten is als jongerenambassadeur gelinkt aan Uitgeverij Malmberg. Vanuit die functie nam zij ook deel aan het Jongerenpanel van Malmberg. Het doel? Lesmateriaal, samen met andere jongeren, onderwerpen aan een eerlijke en kritische blik.
Jongerenambassadeurs
Het project Jongerenambassadeurs is een officieel programma in het kader van de Maatschappelijke Diensttijd (MDT). Het koppelt jongeren van 14 tot 27 jaar aan maatschappelijke organisaties, bedrijven en (overheids)instanties die behoefte hebben aan het perspectief van jongeren op bepaalde vraagstukken. Jongeren laten zo hun stem horen en brengen met ideeën en adviezen een positieve verandering teweeg.
Ervaringen uitwisselen
Tijdens de eerste bijeenkomst bij Malmberg werd al duidelijk waar het tijdens dit traject allemaal om draait: het perspectief van jongeren op lesmateriaal. Lesmateriaal wordt zorgvuldig ontwikkeld door onderwijsdeskundigen, auteurs en docenten. Maar, waar zijn de jongeren in het ontwikkelproces?
Malmberg test het lesmateriaal onder docenten en leerlingen. Maar door jongeren al eerder in het traject te betrekken, krijgen we een belangrijke stem.
Onze groep jongerenambassadeurs bestaat uit studenten en middelbare scholieren. Dit zijn met recht ervaringsdeskundigen te noemen. Tijdens verschillende bijeenkomsten krijgen we de kans om onze ervaringen met lesmateriaal te delen. We hebben het over wat we fijn vinden, maar ook over wat we niet fijn of onnodig vinden. We praten ook over wat we missen tijdens onze middelbare schooltijd. Hierbij komen concrete en herkenbare voorbeelden voorbij, die al meteen waardevol kunnen zijn om mee te nemen bij de ontwikkeling van toekomstige methodes.
Waarden
Om in de toekomst lesmateriaal te ontwikkelen met jongeren in het achterhoofd hebben we onze voorbeelden vertaald naar waarden, die wij als jongeren erg belangrijk vinden in het onderwijs. Over deze waarden hebben we eerst individueel nagedacht. Uiteindelijk is door alle jongerenambassadeurs een gezamenlijke lijst gecreëerd. Aan de hand van deze waarden kan toekomstig lesmateriaal worden ontwikkeld. Dit zijn onze belangrijkste waarden:
- een stevige kennisbasis;
- persoonlijke ontwikkeling;
- een inhoudelijk sterke en herkenbare structuur.
Belangrijk om hierbij op te merken is dat goed onderwijs natuurlijk niet alleen van het lesmateriaal afhangt, maar ook grotendeels van de docent.
Malmberg over het resultaat
Het traject van Jongerenambassadeurs mondde uit in een presentatie van de belangrijkste waarden en een manifest, waarin wordt beargumenteerd waarom deze waarden van belang zijn. Tijdens de presentatie zijn verschillende mensen uitgenodigd die op de een of andere manier betrokken zijn bij het onderwijs, zoals leermiddelenontwikkelaars, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en docenten. Op deze manier hopen wij ook hen te inspireren en te laten weten wat jongeren belangrijk vinden en wat ze graag terug willen zien in lesmateriaal!
‘Tot nu toe testten we al veel met leerlingen en observeerden we hen in de klas. De allerbelangrijkste uitkomst van dit onderzoek is: betrek jongeren vanaf het begin bij de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal. Je doet dat nooit teveel. We kunnen onze lesmethoden zodoende nog beter laten aansluiten bij hun behoeften, en daarmee motiveren we ze om te leren. Een belangrijke les en een hele mooie uitdaging’, aldus Rimco Spanjer, directeur van Malmberg.
Jongerenpanel
Het traject is afgelopen, maar er blijft behoefte meer is aan de frisse blik van jongeren op lesmateriaal. Om te borgen dat Malmberg jongeren niet uit het oog verliest, komt een jongerenpanel regelmatig samen om lesmateriaal of de online leeromgeving te beoordelen. Hierbij wordt de lijst met waarden als leidraad gebruikt en verder uitgebouwd. Zo wordt lesmateriaal beter afgestemd op jongeren, door jongeren zelf. Lesmateriaal is er immers om jongeren te helpen zich te ontwikkelen en om ze te ondersteunen in het vormgeven van hun toekomst.
Ken je leerlingen of studenten tussen de 13 en 21 jaar die actief mee willen denken? Laat ze zich dan aanmelden voor het jongerenpanel via: marlou.lauwen@malmberg.nl