Veel leerlingen maken zich zorgen over de oorlog in Oekraïne en in veel klassen is de oorlog het gesprek van de dag. Wil je samen met je leerlingen iets doen om te helpen? We geven je zes tip om geld in te zamelen.
Wil je graag andere scholen inspireren met jouw actie op Onderwijs van Morgen? Neem dan contact op met de redactie: redactie@malmberg.nl.
1. Wenskaarten
Ontwerp wenskaarten om te verkopen aan familie, vrienden en kennissen. In november 2021 haalden leerlingen van basisschool Sint Caecilia in Berkel-Enschot op deze manier ruim 1500 euro op voor hun conciërge.
2. Dichtbundel
De oorlog roept bij veel leerlingen heftige emoties op. Laat je leerlingen hun gevoelens verwerken in een gedicht. Bundel de gedichten en maak er een boekje van. Je kunt bij verschillende drukkers boekjes laten printen in een kleine oplage die je kunt verkopen.
3. Tentoonstelling
Organiseer een tentoonstelling van schilderijen en tekeningen van leerlingen. Ouders en andere belangstellenden kunnen de kunst kopen. Kies een paar prachtstukken uit om te veilen. Je kunt deze tip ook samen met tip 2 verwerken tot één boekje.
4. Scoren voor het goede doel
Iedereen kent de sponsorloop. Maar je kunt ook andere sportactiviteiten laten sponsoren; bijvoorbeeld scoren in een basket of voetbaldoel.
5. Rommelmarkt
Organiseer een rommelmarkt en doneer de opbrengst. Mensen zijn vaak bereid iets meer te betalen als ze weten dat het geld voor gevluchte kinderen uit Oekraïne is.
6. Handwerken
Brei een mooie sjaal. Breistudio Kim legt op YouTube uit aan kinderen hoe je moet breien. Met haar eenvoudige breipatronen kun je al snel mooie dingen breien om te verkopen. Aloyse van 11 zamelt geld in met zelfgemaakte poppetjes van paracord. Ze verkoopt de poppetjes voor de kostprijs en laat mensen zelf kiezen hoeveel extra ze willen betalen voor de donatie.
Je kunt de opbrengst doneren aan giro 555. Zij kopen lokaal de middelen die de vluchtelingen op dat moment nodig hebben. Maandag 7 maart organiseert giro 555 een landelijke actiedag voor Oekraïne.
Deel je tips en ervaringen in het reactieformulier.