De mooiste filmlessen geven aan de kinderen van groep 1 en 2 op jouw school? Hoe je dat doet? Taartrovers geeft je tips waar je zo mee aan de slag kunt, over licht, vormen, kleur, monsters en je eigen filmatelier in de klas. Bij Taartrovers ontdekken jonge kinderen op speelse wijze de kracht van verbeelding. Ze mogen al hun zintuigen inzetten om wat ze zien te onderzoeken, ermee te spelen en het zich eigen te maken. Taartrovers stimuleert hen vorm te geven aan gevoelens, beelden en verhalen. Je kunt alle ideeën en tips gratis downloaden.
Jezelf en de wereld ontdekken
Film is volop aanwezig in het leven van de meeste jonge kinderen. Even een filmpje in de auto, Sesamstraat op het digibord in de klas, YouTube op de mobiel van een ouder. En hoewel niet elke ouder of leraar gelukkig wordt van ‘schermtijd’, heeft film en spelen met film jonge kinderen enorm veel te bieden. Films geven kinderen de mogelijkheid om hun wereld te vergroten en van alles te ontdekken, over zichzelf en over anderen. Over de wereld om hen heen en de wereld verder weg. Door film te combineren met spel kunnen kinderen verwerken wat ze hebben gezien en dit omzetten in eigen verhalen. Dat kan met woorden en ook in beeld, beweging, bouwwerken en meer. Het versterkt hun verbeeldingskracht en geeft ze een stem.
Tips waarmee je zo aan de slag kunt
Taartrovers ontwikkelt programma’s met speelse installaties en kunstzinnige filmvoorstellingen voor kinderen vanaf twee jaar. Bij Taartrovers ontdekken jonge kinderen de kracht van hun verbeelding. In ‘Spelen met Film’ deelt Taartrovers de inzichten die ze de afgelopen jaren hebben opgedaan tijdens het geven van filmlessen of lessen met film in het regulier- en speciaal primair onderwijs. ‘Spelen met Film’ geeft docenten en iedereen die graag met film en jonge kinderen werkt, inspiratie om zelf aan de slag te gaan. Denk aan hoe je film kunt inzetten om verschillende vaardigheden te leren. Hoe kies je een film die kinderen met verschillende ontwikkelingsniveaus aanspreekt? Wat zijn materialen waar kinderen op hun eigen niveau mee kunnen werken? En natuurlijk zijn er voorbeelden van succesvolle filmlessen die docenten kunnen inzetten in de klas.
Gebruik je wel eens film in de les om leerlingen te inspireren en hun verbeelding te prikkelen? We horen graag je verhaal. Deel het met ons via onderstaand reactieformulier.
Foto: Taartrovers/Almicheal Fraay