UNICEF deed wereldwijd een groot onderzoek naar de mentale gezondheid onder kinderen en jongeren. De organisatie vraagt blijvend aandacht voor de verbetering hiervan. Zij deed verschillende aanbevelingen aan internationale regeringen en instellingen, waaronder het zorgen voor lesprogramma’s over mentaal welzijn op school. Dat laatste blijkt te lukken.
UNICEF bracht eind vorig jaar het rapport State of the World’s Children 2021 ‘On My Mind’ uit. Het benadrukte wat meerdere onderzoeken de laatste jaren uitwijzen: er heerst een mentale gezondheidscrisis onder kinderen en jongeren. Vóór de coronapandemie was er al reden tot zorg, maar inmiddels wordt het probleem steeds duidelijker. UNICEF constateert dat wereldwijd 13 procent van de jongeren tussen de 10 en de 19 jaar een psychische diagnose heeft, zoals gedefinieerd door de World Health Organization. ‘De pandemie laat slechts het topje van de ijsberg zien als het gaat om mentale gezondheidsproblemen’, zegt UNICEF-directeur Henrietta H. Fore in het rapport.
Ontwikkelingsland
Elk land is een ontwikkelingsland als het om mentale gezondheid gaat, stelt Fore. Volgens de Nederlandse GGZ vraagt UNICEF al jaren om betere data over de mentale gezondheid van de jeugd in Nederland. Er zou nu veel onbekend zijn. Nederland houdt volgens UNICEF niet bij hoe vaak psychische problemen voorkomen of wat het verloop en de gevolgen zijn.
Wat we wél weten is dat 18 procent van de Nederlandse jongeren psychische problemen heeft, zo staat in de Europese editie van het On my mind-rapport. Dat is hoger dan het Europese gemiddelde. UNICEF doet vijf aanbevelingen aan internationale regeringen en EU-instellingen, zoals het toegankelijker maken van geestelijke gezondheidszorg en het zorgen voor lesprogramma’s over mentaal welzijn op school.
Welzijn op school
Dat laatste gebeurt steeds vaker: aandacht voor emotionele ontwikkeling van leerlingen en leerkrachten op school is groeiende. Dat uit zich in de ontwikkeling van lesmateriaal van onder meer organisaties als het Nederlands Centrum voor Jeugdgezondheid en de GGD. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de Gelukskoffer van Malmberg. Verschillende kenniscentra, zoals het Trimbos-Instituut, het Nederlands Jeugdinstituut en het Nederlands Instituut van Psychologen werken momenteel samen aan een kennisplatform, waar scholen terecht kunnen voor informatie over welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling. De VO-raad meldde dat er mede door middel van het NPO meer aandacht is gekomen voor mentaal welzijn op school en hoopt dat dit blijvend is.
Tip: gratis lesmateriaal
HUMAN, de voormalige Humanistische Omroep Stichting, heeft lesmateriaal samengesteld voor het po, het vo en het mbo om mentale gezondheid bespreekbaar te maken in de klas. Je kunt lesbrieven en werkbladen downloaden over bijvoorbeeld het omgaan met ADHD en met een ouder met mentale problemen. Ook zijn er video’s te zien, zoals de YouTube-serie #openup, waarin twee BN’ers met elkaar in gesprek gaan over psychische problemen.
Meer weten? HUMAN heeft een groot educatieaanbod met gratis video’s en lesmateriaal binnen de thema’s burgerschap, mediawijsheid en seksualiteit.
Herken je de ontwikkelingen? Wat doe jij eraan in je klas of jullie op school? Deel je ervaringen en of tips met ons via onderstaand reactieformulier.