Steeds meer leerlingen hebben de beschikking over een laptop en nemen deze mee naar school. Als docent kan dit een dilemma opleveren. Geeft een laptop in de klas niet te veel afleiding aan de leerling? Hoeveel krijgen ze daadwerkelijk mee van de les? Wat kan helpen: probeer zichtbaar te krijgen in welke vorm het contact tussen jou en je leerlingen versterkt wordt op een manier die voor iedereen prettig voelt.
Geen laptop in de klas? Bespreek het
De ene docent heeft het liefst de laptop altijd in de tas, de ander wil met tools als Mentimeter juist de laptop inzetten. Een rondje in de teamkamer zal hierover interessante gesprekken opleveren. Als je merkt dat jij de laptop liever in de tas hebt, is deze wens uitspreken naar je leerlingen de eerste stap. Als je aangeeft waarom je de laptop liever in de tas ziet, bijvoorbeeld omdat je de interactie zo mist met je leerlingen, kan dit voor respect zorgen. Respect in de vorm van begrip voor je keuze. Geen laptop in de klas? Laat de leerlingen eens feedback geven op hoe de les voor hen is. Bespreek dat je graag feedback wilt ontvangen op hoe de lesstof overkomt. Is deze interessant genoeg? Of hebben je leerlingen behoefte aan actieve werkvormen? Feedback over de les die je geeft kan zowel klassikaal, in groepjes als individueel besproken worden of je kunt het op papier (anoniem) verzamelen.
Wat zijn nu de voordelen van de laptop in de tas laten?
- Er is gerichte interactie tussen jou en de klas over de les die je geeft en de leerbehoefte van je klas.
- Je kunt per lesonderdeel klassikaal of individueel een duimpje omhoog of omlaag laten geven. Omhoog betekent dat het lesonderdeel interessant was, omlaag kan ruimte geven voor doorvragen. Ook een groene of rode kaart uitdelen en die laten opsteken is een manier om feedback op te halen.
- Je kunt hierop je lessen aanpassen, zodat deze nog meer aansluiten bij de betrokkenheid en interactie van je leerlingen.
- Laptops in de tas zorgen voor minder afleiding bij alle leerlingen.
- Je biedt leerlingen de mogelijkheid om met pen en papier informatie te verwerken. Met pen en papier aantekeningen maken is effectief. De stof wordt beter verwerkt en onthouden. Niet iedere leerling heeft dit standaard bij zich. Bereid je daarop voor en neem extra papier en pennen mee.
Voordelen van wel een laptop in de klas
- Er zijn tools op de laptop waardoor de interactie en betrokkenheid in de les verhoogd kan worden. Drie bekende tools zijn:
1. Mentimeter: laat leerlingen een poll beantwoorden. Je kunt als docent een nieuw onderwerp aan de hand van stellingen introduceren. Mentimeter genereert een overzicht van de voorkennis die aanwezig is bij leerlingen.
2. Trello of Asana: deze tools helpen om taken te organiseren en te plannen. Handig voor een mentorles om een toetsweek te bespreken en in te plannen.
3. Wonder.me biedt leerlingen de mogelijkheid om online samen te werken. Dit kan handig zijn als een leerling ziek is of als er een groot project is om samen aan te werken.
- Als je als docent affiniteit hebt met ict, dan kan de laptop in de klas een reden zijn om leerlingen actief daarmee aan de slag te laten gaan tijdens je les.
Een laptop in de tas of klas, uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. Het mooiste is om de behoefte van jou en je leerlingen op elkaar af te stemmen om zo écht contact te laten ontstaan.
Ben jij van team laptop in de tas of in de klas? Deel je ervaringen en tips met ons via onderstaand reactieformulier.