Per 1 augustus 2022 gaan de nieuwe rekeneisen in voor studenten die starten op het mbo. Het doel van de eisen is om mbo-studenten zo rekenvaardig mogelijk te maken voor hun studie en dagelijks leven. Hoe kijken studenten en docenten tegen de nieuwe eisen aan? En wat betekenen de nieuwe eisen voor de rekenmethode Rekenblokken van Malmberg?
De nieuwe rekeneisen
Hoe zat het ook alweer met die nieuwe rekeneisen? Een kort overzicht:
- Er zijn 5 nieuwe domeinen gericht op functionele gecijferdheid in plaats van technisch rekenen.
- Getallen is geen apart domein meer: het is nu gedeeltelijk verweven met de overige domeinen.
- Het rekenexamen telt mee voor de diplomering.
- Studenten mogen een rekenmachine gebruiken.
- Er is een betere aansluiting bij de leefwereld van studenten door thema’s als studie & werk, reizen, wonen, vrije tijd en burgerschap.
Meer details kun je lezen in de Rekeneisen voor het middelbaar beroepsonderwijs opgesteld in opdracht van het ministerie van OC&W .
Mbo-studenten zijn positief over de nieuwe rekeneisen
Studenten kijken over het algemeen positief naar de nieuwe rekeneisen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. Het spreekt de studenten vooral aan dat er meer aandacht is voor rekenopgaves uit het dagelijks leven. In een onderzoek van Malmberg gaven studenten aan zich niet druk te maken over dat het rekenexamen straks meetelt voor hun diploma. ‘We zijn allemaal capabel genoeg om het te halen. Nu het verplicht is, motiveert het wel meer om voor het examen te leren’, zegt een student hierover.
Diploma niet meer mogelijk met onvoldoende voor rekenen
Mbo-rekendocent Bob Schenk van het Regiocollege Zaanstreek Waterland denkt anders over het meetellen van het rekenexamen. ‘Er leeft angst dat sommige studenten niet aan de rekeneisen kunnen voldoen terwijl ze wel capabel zijn voor hun werkveld.’ Met de nieuwe rekeneisen slagen zij dan mogelijk niet meer voor de opleiding. Hij hoopt dat studenten die echt zakken, ruimte krijgen voor een passende oplossing.
Maar Bob ziet ook vooruitgang. ‘Studenten zullen noodgedwongen hun uiterste best moeten doen om aan de eisen te voldoen. Dat betekent dat studenten gemotiveerder zijn om het te halen én het niveau van de afgestudeerde hopelijk omhooggaat.’ Het sterkste punt van de rekeneisen vindt hij de aansluiting met de leefwereld van studenten. ‘Studenten begrijpen daardoor de vragen beter. Dat maakt de lessen ook boeiender.’
Rekenblokken vernieuwd in lijn met de nieuwe eisen
Door de nieuwe rekeneisen moest de rekenmethode Rekenblokken op de schop. De methode is vernieuwd met domein- en themalessen voor elk mbo-niveau. De rekenonderwerpen uit de rekeneisen worden behandeld in de domeinlessen. Deze verdiep je tijdens de themalessen met praktische voorbeelden zoals crowdfunding, lenen, sparen, recycling of wonen in een tiny house. Woorden die met rekenen te maken hebben, zoals netto en bruto, worden nu uitgelegd in begripstrainers. De methode is online beschikbaar en er is ook een vernieuwd leerwerkboek over ondersteunende vaardigheden gemaakt.
Mark Zweegers, uitgever van deze rekenmethode, denkt dat de nieuwe eisen en de vernieuwde methode nu beter aansluiten bij mbo-studenten: ‘Het rekenen is nu herkenbaar en de vaardigheden nuttig. Ik verwacht dat hierdoor de rekenexamens voor mbo-studenten haalbaarder zijn.’
Meer lezen over rekenen op het mbo?
Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen over het uitstel van de nieuwe rekeneisen, dat mbo’ers vaker geld laten liggen dan nodig door gebrek aan fiscale kennis en het belang dat mbo’ers beter met geld om leren gaan.
Ben jij al klaar voor de nieuwe rekeneisen? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.