Home » 5 nakijktips die jouw leven als docent eenvoudiger maken

5 nakijktips die jouw leven als docent eenvoudiger maken

Het is voor de meeste leerkrachten niet het favoriete onderdeel van het docentschap: nakijken. Want hoewel nakijken meerdere nuttige functies heeft, is het vaak gewoon veel werk. Hoe voorkom je dat die berg nakijkwerk alsmaar groter lijkt te worden? In deze blog geven we je 5 tips zodat jij meer tijd overhoudt voor dat waar je blij van wordt: lesgeven.

Tip 1: per opgave beoordelen

Een oude vertrouwde en efficiënte manier van nakijken. Beoordeel (huis)werk of toetsen per opdracht, dan zit het antwoord goed in je hoofd. Dat is vooral handig bij open vragen, omdat daar soms wat nuance bij komt kijken. Een ander voordeel van deze manier is dat je onbevooroordeeld naar de antwoorden kijkt. Je geeft een leerling niet onbewust meer of minder punten, maar je beoordeelt echt het gegeven antwoord.

Tip 2: digitaal nakijken

De invloed van de recentelijke pandemie was op veel vlakken groot. Een ding is zeker: we zijn veel vaardiger geworden met online tools. Blijf die vooral gebruiken! Via onlineapplicaties zoals Google Classroom, een online leeromgeving of een quiz-app kun je prima toetsen. Beoordelen gaat vaak (deels) geautomatiseerd. Dan kun jij je focus vervolgens leggen op monitoren en feedback geven.

Tip 3: steekproefsgewijs nakijken

Wil je een indruk krijgen van hoe de stof is overgekomen? Dan kun je ook een steekproef nemen. Kies blind het werk dat je gaat nakijken. Zo krijg je een goed beeld van het niveau waarop de leerlingen de stof begrijpen. Daar pas jij vervolgens jouw instructie op aan.

Tip 4: elkaars werk laten nakijken

Leuk en leerzaam voor jouw leerlingen: laat ze elkaars werk nakijken! Wissel de schriften en kijk (klassikaal) het werk na. Je zal merken dat leerlingen vragen hebben over de details: hier staat antwoord X, is dat ook goed? Als jij uitlegt waarom antwoord X wel goed is en antwoord Y niet, dan leert de groep daar ook weer van.

Tip 5: houd het doel voor ogen

Moet het toetsmoment echt een schriftelijke toetsing zijn? Of kun je het ook aanbieden in de vorm van een (online) quiz? Houd het doel van het toetsmoment voor ogen. Summatieve en methodegebonden toetsen worden meestal op papier afgenomen. Gaat het om een korte check of een formatieve toets als meetmoment? Dan is het wellicht leuk voor de leerlingen (en voor jou!) om er een twist aan te geven.

Meer weten over nakijken en toetsen?

Lees dan ook een van deze artikelen die eerder verschenen bij Onderwijs van Morgen:

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.