Home » Materiaal 12+ » Risicoprofilering (Top 400-lijst criminelen in Amsterdam)

Risicoprofilering (Top 400-lijst criminelen in Amsterdam)

gearresteerde jongen

In Amsterdam is een Top 400 gemaakt van jongeren die crimineel zouden kunnen worden. Op deze lijst is veel kritiek, omdat die is opgesteld met behulp van algoritmes.

 

Vragen vooraf

  1. Wat stel jij je voor bij een lijst die opgesteld is met behulp van algoritmes?
  2. Waarvoor zou zo’n lijst handig kunnen zijn, denk je?

 

Bekijk de video

Een Vandaag – AVRO TROS: Risicoprofilering is gevaarlijk (Top 400-lijst Amsterdam)

 

Vragen bij de video 

  1. Wat is het doel van de gemeente Amsterdam met het bijhouden van deze Top 400?
  1. In de documentaire is een moeder aan het woord. Zij zegt: ‘Al heel jong wordt je toekomst bepaald door hoe de politie met je omgaat.’ Bespreek met een klasgenoot wat deze moeder hiermee bedoelt en wat deze uitspraak met jullie doet.
  1. Wat is het verschil tussen de Top 400 en de Top 600?
  1. Jelle Klaas, mensenrechtenadvocaat, zegt dat je deze middelen (repressie, politie en surveillance) alleen moet inzetten als iemand echt over de schreef is gegaan. Hoe onderbouwt hij zijn mening? Kies uit: met voorbeelden / met vergelijkingen / met voor- en nadelen. 
  1. Waarom is het een probleem dat de Top 400 op basis van algoritmes is gemaakt? Gebruik in je antwoord het woord ‘stigmatisering’. Zoek eerst op wat het woord ‘stigmatisering’ precies betekent.

 

Aan de slag

 Optie 1

Bekijk deze video. Dit is een fragment uit de documentaire ‘Moeders’ van Nirit Peled, over moeders van jongeren op de Top 400-lijst. Lees daarna deze recensie van de documentaire.

Schrijf in een korte tekst (300 – 400 woorden) jouw gedachten over deze kwestie op. Wat doet het met je als je dit ziet en leest? Zou je de documentaire willen zien? Waarom wel of niet? Wat vind je goed aan het systeem en wat niet? Waar zitten wat jou betreft de pijnpunten?

 Optie 2

Bekijk deze video. Dit is een fragment uit de documentaire ‘Moeders’ van Nirit Peled, over moeders van jongeren op de Top 400-lijst. Lees daarna deze recensie van de documentaire.

Kies drie Nederlandse liedjes uit die volgens jou passen bij alles wat je in deze lesopener gezien en gelezen hebt of bij het gevoel dat daarbij bij jou opkwam. Print de songteksten en markeer de zinnen die jouw gevoel verwoorden. Schrijf in het kort bij elke zin op waarom je ervoor gekozen hebt.

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Kinderen in klaslokaal

Lofzang op de havo

Jongeren die naar de middelbare school gaan, kunnen in Nederland kiezen tussen vmbo, havo en vwo. Over de havo zijn zorgen, maar schoolbestuurder Wiko Veenvliet ziet veel kansen en mogelijkheden.

Bekijk
Auto zakt in gat in de weg

Zinkgaten

Overal op de wereld komen ze voor: zinkgaten. Ook in de Nederland ontstaat soms een gat dat zo groot is, dat een auto erin kan verdwijnen. Hoe ontstaan zinkgaten en waarom komen zinkgaten steeds vaker voor?

Bekijk
Kind loopt boek in

Btw op boeken naar 21%

In het Hoofdlijnenakkoord 2024, de plannen van het nieuwe kabinet, is opgenomen dat de btw op boeken van 9% naar 21% gaat. Binnen de kortste keren stond de boekenwereld op z’n kop.

Bekijk

Waarom Nederlands zo moeilijk is

Van de Nederlandse taal wordt vaak gezegd dat die moeilijk te leren is. Taalwetenschapper Sterre Leufkens vergeleek het Nederlands met verschillende talen en kwam erachter dat het Nederlands bijzonder veel regels heeft zonder duidelijk nut.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.