De Docent
thema
Toetsen
Alles overtoetsen
Cijfers: wel of niet in de ban?
Op steeds meer scholen gaan cijfers in de ban. In het beste geval zouden ze te weinig zeggen over het leerproces. In het slechtste geval zouden cijfers leerlingen zelfs demotiveren. Kortom; ze lijken niet meer van deze tijd. Wat zijn de nadelen ervan en hoe kunnen we zonder cijfers de voortgang van leerlingen in kaart […]
Aan de slag met learning analytics
Wie voor de klas staat, komt in aanraking met leerlingen die ieder hun eigen leerbehoeftes hebben. Met zoveel leerlingen in de klas is het best lastig onderwijs op maat te geven. Learning analytics helpen je om elke leerling een zo gepersonaliseerd mogelijk traject aan te bieden. Learning analytics is het analyseren van die data, met […]
3x zo reduceer je examenstress
Nog even en dan is het zo ver: de eindexamens van 2018. Niet gek dus, dat een flink deel van schoolgaand Nederland volop in de examenstress zit. En al is een beetje stress gezond, het moet niet de overhand krijgen. Deel deze drie tips met je leerlingen en ze zijn in een mum van tijd […]
Waar komt jouw feedback op het examen terecht?
Ten tijde van de examens komen er bij de Toets- en Examenlijn van het College voor Toetsen en Examens onwijs veel feedback binnen. Niet alleen van docenten en correctoren, maar via het LAKS ook van leerlingen. Wat doet de Toets- en Examenlijn precies met al deze informatie? Daarover lees je meer in dit artikel. Alle […]
Docentenblog: de zoektocht naar formatief toetsen
Sinds de start van het schooljaar is Mark Koren in de sectie biologie begonnen met formatief toetsen. Langzamerhand beginnen ze lol te krijgen in formatief toetsen. Wel blijkt dat ze verschillende methoden handig vinden. In zijn blog schrijft hij over het vervolg van de zoektocht naar formatief toetsen. Dit artikel is geschreven door VO docent […]
5x leerlingen ondersteunen bij de eindexamens
Over ruim een maand staan de schriftelijke centrale examens op het programma. Voor veel leerlingen is dit een spannende periode. Gelukkig kun je als docent heel wat doen om leerlingen te ondersteunen bij hun voorbereiding op de examens. OVM zet vijf concrete tips voor je op een rij. 1. Actieve examenvoorbereiding Ben je bewust van […]
Blended teaching: 9 educatieve tools
Tegenwoordig combineren vrijwel alle docenten online en offline lestechnieken in hun lessen: blended teaching. In dit artikel zetten we de beste online en offline tools op een rij om aan de slag te gaan met blended teaching. De keuze voor offline of online hangt af van vele factoren. De leerlingen, de voorzieningen op de school […]
Minder toetsen, meer feedback
Middelbare scholieren hobbelen van controlepunt naar controlepunt. Het wordt tijd voor meer feedback en minder cijfers. Dat zegt Anouk Gielen, voorzitter van het Landelijk Aktie Komité Scholieren (LAKS). Als een docent meer inzicht krijgt in hoe iemand leert, kan hij veel effectiever lesgeven. Dit artikel verscheen eerder in vakblad Toets! en is geschreven door Tirza […]
De 10 best gelezen artikelen van 2017
Met het einde van het jaar in zicht kunnen we er niet omheen: lijstjes! Of ja, een lijstje, want we houden het dit jaar bescheiden en zetten in één keer de tien best gelezen artikelen van het afgelopen jaar voor je op een rij. Welk artikel is jou bijgebleven? 1. Must read: interview Jelle Jolles […]
Docentblog: Toetsen in de tuin
Voor de 4e keer op rij hebben we de 4-vwo-toets over Ecologie en Evolutie in de Botanische Tuinen gehouden. Het heeft veel voeten in aarde, maar ieder jaar zijn we als biologiesectie erg blij verrast met de resultaten en vooral de ervaringen van de leerlingen. Dit jaar was een absolute topper! Dit artikel is geschreven door […]
Blog: goede prestatie zonder voldoening
Anke Swanenberg (29) staat voor de klas op het Stedelijk College Eindhoven. Daar geeft zij Nederlands aan bovenbouwklassen havo en vwo. Ook is ze mentor van 5-havo leerlingen. In haar maandelijkse blog op Toets.nl deelt ze haar visie en ervaringen rondom het onderwerp toetsing. Ze hoopt daarmee een herkenbaar beeld te schetsen van wat er in […]
Het waarom van formatief toetsen met educatieve games
Met behulp van games is het mogelijk om formatief te toetsen, zonder daadwerkelijk een toets af te nemen. Als de games op de juiste manier zijn ontwikkeld én worden toegepast, kunnen ze heel wat informatie geven over de voortgang van een leerling. In dit artikel gaan we in op het waarom van formatief toetsen met […]
4 digitale vaardigheden voor leraren van nu
Technologie maakt steeds vaker onderdeel uit van de dagelijkse lespraktijk, waardoor het voor leraren steeds belangrijk wordt om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen en onderhouden. Maar welke vaardigheden zijn dat precies? En welke tools zet je daarbij in? Onderwijs van Morgen zet vier belangrijke skills en tools voor je op een rij. 1 Aantrekkelijke presentaties maken […]
Favoriete educatieve apps: formatief toetsen
Als onderwijsredactie kunnen we er niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die u kunt inzetten als middel om formatief te toetsen. Welke app gebruikt u het liefst? Plickers Wilt u graag gebruik maken […]
Het laatste onderwijsnieuws
Boekentips Engels december
De winter komt om de hoek kijken, dus we kunnen wel wat hartverwarmende of juist ijskoude verhalen gebruiken om deze tijd goed door te komen.
Column: Frikandelbroodjes onder de kerstboom
Docent Ryan organiseert een kerstontbijt met zijn studenten: ‘De magie van samen eten werkt als een soort feel-good kerstcommercial.’
Kerndoelen geactualiseerd: bewegen en sport
Er zijn al heel veel nieuwe kerndoelen en conceptkerndoelen gepresenteerd. Nu is het de beurt aan sport!
Lied van de maand: Ik weet het niet!
Elke dag maar die vraag wat je aan moet. Soms weet je het gewoon niet! Zing mee met een liedtekst, een ingezongen lied, een karaokeversie.