Home » Materiaal 12+ » Watersnoodramp

Watersnoodramp

Op 1 februari is het zeventig jaar geleden dat de watersnoodramp van 1953 plaatsvond. Inmiddels hebben we de Deltawerken om ons te beschermen tegen zeewater. Betekent dit dat we ons geen zorgen meer hoeven te maken over overstromingen?

Vragen vooraf

  1. Wat weet jij van de watersnoodramp van 1953?   
  2. Maak jij je zorgen om overstromingen in Nederland?

Bekijk de video

VERDRINKEN er straks weer DUIZENDEN mensen in Nederland? | Rewind: Watersnoodramp – YouTube

Vragen bij de video

  1. De oma van Maud vertelde pas na vijftig jaar haar verhaal over de watersnoodramp. Waarom sprak ze er niet eerder over, denk je?
  2. Noem een verschil én een overeenkomst tussen de watersnoodramp van 1953 en de overstromingen in Valkenburg.
  3. Maak een tijdlijn waarop je met kernwoorden aangeeft wat er in 1953 gebeurde op 31 januari, 1 februari (01:00 uur, 03:00 uur, 16:00 uur), 2 februari en 3 februari.
  4. Waardoor kon het zo misgaan in 1953?
  5. Wat moeten we doen om een nieuwe watersnoodramp te voorkomen? Geef twee antwoorden.

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Aan de slag

Optie 1

Stel je voor dat de zeespiegel ineens zo snel stijgt, dat grote delen van Nederland plotseling dreigen te overstromen. Er wordt groot alarm geslagen en de minister-president roept iedereen op om veiligheid te zoeken.

Schrijf een kort verhaal vanuit het perspectief van een jongere die zich in deze situatie bevindt. Beschrijf in je verhaal wat dit personage meemaakt en hoe hij/zij zich voelt. Gebruik minimaal driehonderd woorden.

Optie 2

In boeken, films en series wordt regelmatig een wereld geschetst waarin de zeespiegel naar ongekende hoogte is gestegen en mensen een andere manier hebben gevonden om op aarde te kunnen leven. Hoe stel jij je zo’n wereld voor?

Maak een digitale collage van afbeeldingen en woorden die weergeven hoe deze fictieve wereld eruitziet volgens jou. Zorg dat de collage ook voor anderen begrijpelijk is; maak zo nodig een bijschrift bij de afbeeldingen.

Andere Actuele opdracht Nederlands

Leerlingen controleren toetsresultaten

Proef met Magister

Een middelbare school in Zeist is een proef gestart: ouders kunnen twee maanden lang niet de cijfers van hun kinderen bekijken via de app van Magister.

Bekijk
Democraat Kamala Harris en Republikein Donald Trump

De Amerikaanse verkiezingen

Deze week wordt de strijd om het Amerikaanse presidentschap beslist. Wie komt er in het Witte Huis: Kamala Harris of Donald Trump? Het is een nek-aan-nekrace. Correspondent Erik Mouthaan geeft vier redenen waarom zowel Harris als Trump zou kunnen winnen.

Bekijk
Vlag van Libanon en Israël

De vlucht

Afgelopen week laaide het conflict in het Midden-Oosten verder op. Honderdduizenden Libanezen zijn op de vlucht geslagen voor de luchtaanvallen vanuit Israël. Joost Oomen verbeeldt hoe het zou zijn als er een gewelddadig conflict tussen Nederland en België zou ontstaan.

Bekijk
Letterblokjes en een loep

Het alfabet

Het alfabet bestaat uit 26 letters. Maar wie heeft de volgorde van de letters bepaald? Staan de letters lukraak achter elkaar of zit er logica achter deze volgorde?

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.