Home » Materiaal 12+ » De Week van het Vergeten Kind

De Week van het Vergeten Kind

Afgelopen week was het de Week van Het Vergeten Kind. De organisatie Het Vergeten Kind zet zich in voor kinderen en jongeren die opgroeien in een onveilige of instabiele thuissituatie. In de Week van Het Vergeten Kind 2023 was er speciale aandacht voor jongeren die achttien worden, omdat dan de zorg in veel gevallen stopt.

Vragen vooraf

  1. Heb je het reclamespotje gezien van de Week van Het Vergeten Kind?
  2. Moet er meer aandacht komen voor kinderen en jongeren die opgroeien in moeilijke thuissituaties?

Beluister het fragment

Van 2:10 – 11:30 minuten: NPO Radio 1 – Vroeg! Week van Het Vergeten Kind

Vragen bij het fragment

  1. Ervaringsdeskundige Moësha Maddi valt soms even stil als ze in het begin haar verhaal vertelt. Waarom gebeurt dat, denk je?
  2. Nicoline den Ouden vertelt dat er altijd geprobeerd wordt om een kind thuis te laten wonen. Soms kan er echter geen oplossing gevonden worden. Dan beslist een rechter of een kind thuis kan blijven wonen of niet. Wat vind je daarvan?
  3. Nicoline den Ouden spreekt over opgroeien in een ‘ander thuis’? Welke drie voorbeelden van zo’n ander thuis noemt zij?
  4. Waarom is er extra aandacht voor jongeren die wonen op groepen?
  5. ‘Als je in de Jeugdzorg opgroeit, sta je met 10-0 achter,’ zegt Nicoline den Ouden (8:15 – 8.25). Wat bedoelt zij met deze uitspraak in de context van haar verhaal?

Aan de slag

Optie 1

Er is de afgelopen maanden veel aandacht geweest voor Het Vergeten Kind. 3FM Serious Request haalde geld op voor Het Vergeten Kind en afgelopen week was het de Week van Het Vergeten Kind.

  • Hoe belangrijk vind jij deze acties? Bespreek je antwoord met een klasgenoot.
  • Bekijk nu deze video van Het Vergeten Kind.
  • Vorm daarna een groep van vier. Bedenk samen een actie die jullie op school zouden kunnen opzetten om meer aandacht te vragen voor Het Vergeten Kind. Wat vinden jullie daarbij belangrijk? Bekijk hier eens enkele tips.
  • Werk je eerste plannen kort uit en bespreek ze in de klas. Welk plan is het leukst en het best uitvoerbaar? Waarom?

Tip: Voer de beste plannen ook uit!

Optie 2

Schrijf een gedicht waarin je jouw gedachten verwoordt als je nadenkt over het onderwerp van deze lesopener. Denk je na over iets wat je zelf hebt meegemaakt, denk je juist aan een vriend of vriendin met een lastige thuissituatie, of probeer je je voor te stellen hoe het is als je op je achttiende ineens verplicht op eigen benen moet staan?

Werk je gedicht uit als poëzieposter op A3 (met passende illustraties). Maak het geheel zoals jij het wilt. Er zijn geen regels.

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Aan de slag met Nederlands

Mozaïek van verschillende gezichten

Rellen in Amsterdam bespreken in de klas

Karim Amghar is programmamaker en columnist, maar ook docent burgerschap op een mbo. In zijn klas bespreekt hij de rellen in Amsterdam van afgelopen tijd. Hij ziet de toekomst positief tegemoet.

Bekijk
Leerlingen controleren toetsresultaten

Proef met Magister

Een middelbare school in Zeist is een proef gestart: ouders kunnen twee maanden lang niet de cijfers van hun kinderen bekijken via de app van Magister.

Bekijk
Regeren leugens?

Regeert de domheid?

Afgelopen week verscheen het boek De domheid regeert van schrijver en columnist Sander Schimmelpenninck. In het tv-programma Eva legt hij uit wat hij met zijn boek wil overbrengen.

Bekijk
Democraat Kamala Harris en Republikein Donald Trump

De Amerikaanse verkiezingen

Deze week wordt de strijd om het Amerikaanse presidentschap beslist. Wie komt er in het Witte Huis: Kamala Harris of Donald Trump? Het is een nek-aan-nekrace. Correspondent Erik Mouthaan geeft vier redenen waarom zowel Harris als Trump zou kunnen winnen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.