Home » Materiaal 12+ » Aardbeving in Turkije en Syrië

Aardbeving in Turkije en Syrië

Afgelopen week werd een groot gebied in Turkije en Syrië getroffen door een vreselijke aardbeving met tienduizenden slachtoffers tot gevolg. In Nederland werden direct veel hulpacties op touw gezet. Inmiddels verschuift de aandacht ook naar rol van de overheid, omdat veel gebouwen in dat gebied niet aardbevingsbestendig zijn gebouwd.

Vragen vooraf

  1. In hoeverre heb je het nieuws over de aardbeving in Turkije en Syrië gevolgd?
  2. Wat stel jij je voor bij aardbevingsbestendig bouwen?

Bekijk de video

NPO Radio 1 – Steeds meer kritiek over staat van gebouwen in aardbevingsgebied Turkije

Vragen bij de tekst

  1. In het begin vertelt Turkije-correspondent Mitra Nazar wat ze allemaal heeft gezien in Adiyaman. Wat doet haar opsomming met je?
  2. Er is veel kritiek op de regering in Turkije. Op welke twee zaken richt die kritiek zich?
  3. Mitra Nazar noemt Turkije een gepolariseerd land. Wanneer is een land gepolariseerd? Zoek de betekenis eventueel op.
  4. Waardoor is Turkije een gepolariseerd land volgens Mitra Nazar? Gebruik in je antwoord deze structuur: Aan de ene kant zie je … . Aan de andere kant … .
  5. Erdogan vermeldde in een speech dat het land binnen een jaar weer is opgebouwd. Hoe wordt op die uitspraak gereageerd volgens Mitra Nazar?

Aan de slag

Optie 1

NPO Radio 2 draaide de afgelopen dagen 555 liedjes om geld op te halen voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië. Maak zelf een lijst met vijf liedjes die jij op moeilijke momenten graag luistert, bijvoorbeeld omdat ze je steun geven of omdat je er vrolijk van wordt.

Wissel je lijst met een klasgenoot. Vertel elkaar waarom jullie voor deze liedjes hebben gekozen. Beluister elkaars liedjes en kies samen de mooiste twee.

Optie 2

Schrijf met een klasgenoot een korte brief aan de directieleden van je school waarin je hen oproept in actie te komen voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië. In je brief:

  • vertel je waarom het belangrijk is om in actie te komen
  • doe je enkele voorstellen voor acties (kijk bijvoorbeeld eens op de website van Giro 555.)
  • bied je aan om te helpen

Tip: stuur je brief echt naar de directie van je school!

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Kinderen in klaslokaal

Lofzang op de havo

Jongeren die naar de middelbare school gaan, kunnen in Nederland kiezen tussen vmbo, havo en vwo. Over de havo zijn zorgen, maar schoolbestuurder Wiko Veenvliet ziet veel kansen en mogelijkheden.

Bekijk
Auto zakt in gat in de weg

Zinkgaten

Overal op de wereld komen ze voor: zinkgaten. Ook in de Nederland ontstaat soms een gat dat zo groot is, dat een auto erin kan verdwijnen. Hoe ontstaan zinkgaten en waarom komen zinkgaten steeds vaker voor?

Bekijk
Kind loopt boek in

Btw op boeken naar 21%

In het Hoofdlijnenakkoord 2024, de plannen van het nieuwe kabinet, is opgenomen dat de btw op boeken van 9% naar 21% gaat. Binnen de kortste keren stond de boekenwereld op z’n kop.

Bekijk

Waarom Nederlands zo moeilijk is

Van de Nederlandse taal wordt vaak gezegd dat die moeilijk te leren is. Taalwetenschapper Sterre Leufkens vergeleek het Nederlands met verschillende talen en kwam erachter dat het Nederlands bijzonder veel regels heeft zonder duidelijk nut.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.