Op 9 maart wordt de Ster Gouden Loekie uitgereikt aan de beste reclame van 2022. Deze publieksprijs bestaat sinds 1995 en reclamemaker Aad Kuijper won hem vier keer. In het programma Jinek vertelt hij over de succesfactoren van een goede reclame.
Vragen vooraf
- Wat vind jij een leuke reclame?
- Had jij al eens gehoord van de Ster Gouden Loekie?
Bekijk de video
Reclamemaker Aad Kuijper had geen twijfels over ‘Pietertje’ | RTL.nl
Vragen bij de video
- Aad Kuijper had vooraf niet gedacht dat Bommetje zo’n succes zou worden. Hoe verklaart hij het succes achteraf?
- Voor Bommetje moesten de koeien twee weken in een weiland oefenen op slippers. Wat vind jij daarvan? Leg je antwoord uit.
- Waarom had Aad Kuijper bij Pietertje hogere verwachtingen?
- Omschrijf in eigen woorden wat het idee was achter Pietertje.
- Welke reclame vind jij de beste: Bommetje of Pietertje? Licht je antwoord toe met een argument.
- Wat zou de reden kunnen zijn waarom de Ster deze prijs in het leven heeft geroepen?
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.
Aan de slag
Optie 1
Ga naar Jaarverkiezing – Ster Gouden Loeki – Ster reclame en bekijk de tien genomineerde reclames. Selecteer jouw top 3 en omschrijf bij deze drie reclames waarom je ze zo geslaagd vindt. Gebruik daarvoor per reclame minimaal honderd woorden.
Welke reclame is het populairst in de klas en waarom?
Optie 2
Stel, jullie krijgen de opdracht om een nieuwe reclame te bedenken voor jullie favoriete broodbeleg. Hoe zou deze reclame er dan uitzien?
Maak in tweetallen een (digitaal) moodboard waarmee jullie laten zien wat jullie eerste ideeën zijn voor deze nieuwe reclame. Werk met plaatjes en tekst. Bekijk op internet enkele voorbeelden van andere moodboards.
Presenteer jullie moodboard aan de klas.