Home » Materiaal 12+ » Pieter Derks over regenboogangst

Pieter Derks over regenboogangst

Afgelopen week was de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie, Transfobie en Interseksefobie. In zijn column bekijkt Pieter Derks de effecten van deze dag in verschillende lagen van de samenleving.

Vragen vooraf

  1. Wat stel jij je voor bij de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie, Transfobie en Interseksefobie?
  2. Is er op jouw school aandacht besteed aan deze dag?

Bekijk de video

Pieter Derks – Regenboogangst

Vragen bij de video

  1. Pieter Derks gebruikt de samenvattende term ‘regenboogangst’. In hoeverre vind je die goed gekozen? Leg je antwoord uit.
  2. Als Pieter Derks spreekt over voetballers met regenboogangst, maakt hij een vergelijking met gokreclames. Wat wil hij waarschijnlijk duidelijk maken met deze vergelijking?
  3. Pieter Derks gebruikt in zijn column regelmatig hyperbolen. Noem twee woordgroepen waarin zo’n overdrijving zichtbaar is.
  4. Pieter Derks merkt op dat mensen vaak het gevoel hebben dat de regenboog iets van hen wil. In hoeverre herken jij dit gevoel bij jezelf of bij mensen in je omgeving?
  5. In het slot legt Pieter Derks uit dat hij het goed vindt dat er zo’n internationale dag is. Waarom is zijn uitleg hierbij opmerkelijk, gezien het beoogde doel van die dag?
  6. Wat zal waarschijnlijk het standpunt van Pieter Derks zijn over (mensen met) regenboogangst? Leid je antwoord af uit de gehele video.

Aan de slag

Optie 1

Lees hier over drie vormen van spot. Schrijf een artikel (300 – 500 woorden) waarin je bespreekt bij welke vorm van spot de gesproken column vooral hoort. Je geeft hierbij minimaal vijf voorbeelden uit de video.

Optie 2

Deze opdracht voer je uit in tweetallen. Zoek op YouTube naar een geslaagd fragment (van ongeveer vijf minuten) van een voorstelling van een bekende cabaretier.

Analyseer waarom dit fragment zo grappig is. Jullie presenteren je bevindingen aan de klas. Daarin gebruik je ook theorie en vaktermen. De wijze van presenteren kiezen jullie zelf, maar als start van de presentatie wordt in ieder geval het fragment getoond.

Ga op zoek naar bronnen over humor in het algemeen en cabaret in het bijzonder.

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Kinderen in klaslokaal

Lofzang op de havo

Jongeren die naar de middelbare school gaan, kunnen in Nederland kiezen tussen vmbo, havo en vwo. Over de havo zijn zorgen, maar schoolbestuurder Wiko Veenvliet ziet veel kansen en mogelijkheden.

Bekijk
Auto zakt in gat in de weg

Zinkgaten

Overal op de wereld komen ze voor: zinkgaten. Ook in de Nederland ontstaat soms een gat dat zo groot is, dat een auto erin kan verdwijnen. Hoe ontstaan zinkgaten en waarom komen zinkgaten steeds vaker voor?

Bekijk
Kind loopt boek in

Btw op boeken naar 21%

In het Hoofdlijnenakkoord 2024, de plannen van het nieuwe kabinet, is opgenomen dat de btw op boeken van 9% naar 21% gaat. Binnen de kortste keren stond de boekenwereld op z’n kop.

Bekijk

Waarom Nederlands zo moeilijk is

Van de Nederlandse taal wordt vaak gezegd dat die moeilijk te leren is. Taalwetenschapper Sterre Leufkens vergeleek het Nederlands met verschillende talen en kwam erachter dat het Nederlands bijzonder veel regels heeft zonder duidelijk nut.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.