Kinderen die opgroeien met geldgebrek hebben dagelijks te maken met stress, blijkt uit een recent onderzoek van ABN Amro en het Jeugdeducatiefonds. Het onderzoek bevestigt dat financiële problemen in het huishouden een negatief effect hebben op de prestaties van kinderen. Ongeveer een derde van de kinderen in groep 5 presteert slechter op school. Deze kinderen ervaren meer stress dan hun leeftijdsgenoten uit financieel gezonde huishoudens. Met een paar maatregelen kun je bijdragen aan het welzijn van deze kinderen.
Het onderzoek laat zien dat dalende koopkracht leidt tot meer stress onder kinderen. Maar liefst 38% van de kinderen groeit op in gezinnen waar bezuinigd wordt op basisbehoeften. En 28% van de gezinnen heeft moeite om de vrijwillige ouderbijdrage te betalen. De combinatie van armoede en stress zorgt ervoor dat kinderen zich minder goed kunnen concentreren op school. Dat resulteert in lagere toetsscores en een negatieve invloed heeft op hun fysieke, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling.
Ontspanning zorgt voor betere presaties
Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds, stelt in het NOS Radio 1 Journaal dat de financiële stress thuis een aanzienlijke invloed heeft op de kansen van kinderen. Hij benadrukt dat er actie ondernomen kan worden.
Het onderzoek toont aan dat kinderen die meer ontspanningsmogelijkheden op school hebben, hogere scores behalen op de eindtoets. Dit kan al vrij eenvoudig door wat vaker te sporten met de kinderen. Of maak regelmatig een wandeling door de natuur met de klas. Ook uitjes hebben een positieve uitwerking op de kinderen.
Hulp bij financiering
Als geld ook voor de school een belemmering is om uitjes te organiseren dan kan het Jeugdeducatiefonds helpen bij het (gedeeltelijk) financieren van dergelijke activiteiten.
Dossier kansenongelijkheid
Meer informatie en tips over het verlagen van stress door geldproblemen vind je in ons artikel over armoede . Voor een diepgaandere kijk op armoede op school, is ons dossier over kansenongelijkheid. beschikbaar.