Home » Energizers: samenwerken 

Energizers: samenwerken 

Kinderen die tijdens een energizer elkaar vasthouden

Zijn de kinderen in je groep een beetje op elkaar ingespeeld? Gebruik deze energizers om samenwerking tussen de lessen door te oefenen.

Waar hoor jij in de rij? 

Kun je communiceren zonder je mond te gebruiken? Overleggen zonder geluid? Met deze energizer moet dat wel! Maak ruimte in de klas of op het schoolplein, zodat de kinderen in een lange rij kunnen staan. Geef de kinderen de opdracht om zonder te praten op volgorde te gaan staan. Welke volgorde? Dat bepaal jij. Van groot naar klein, op verjaardag, haarlengte of alfabetische volgorde bijvoorbeeld. Geef de groep telkens een andere opdracht.

Say cheese!

Het is tijd voor een fotoshoot. Schrijf op het bord hoe de kinderen op de foto moeten staan. Laat bijvoorbeeld twee kinderen liggen en vijf kinderen staan, drie kinderen moeten een gek gezicht trekken en laat nog twee anderen achterstevoren op een stoel gaan zitten. De groep krijgt anderhalve minuut om precies zo te gaan staan als op het bord staat, maar ze mogen niet met elkaar praten. Je kunt de opdracht moeilijker of makkelijker maken door de tijd aan te passen. Ook leuk: doe deze energizer elke maand, maak een echte foto en hang een collage van groepsfoto’s in de klas op.

Ballonnengymnastiek

Maak tweetallen en geef ieder tweetal een ballon. De ballon moet tussen de kinderen in blijven en mag de grond niet raken. Lukt het met twee handen? Laat ze dan ieder één hand gebruiken of hun buik, rug of billen. Introduceer na even oefenen een extra uitdaging en laat de kinderen samen onderzoeken welke bewegingen ze kunnen maken zonder dat de ballon op de grond valt. Kunnen ze lopen, bukken of misschien zelfs springen?

Een menselijke machine

Vandaag maken jullie samen een menselijke machine. Je kunt dit staand in een kring doen, maar ook als de kinderen aan hun tafel zitten. Het eerste kind start met een beweging en een geluid, bijvoorbeeld ‘piep’ of ‘krak’. Nummer twee volgt met een nieuw geluid en een volgende beweging. Houd het tempo hoog. Als de hele groep geweest is, vertel je dat de machine steeds sneller gaat draaien, tot deze ontploft. Ieder kind blijft zijn eigen beweging en geluid herhalen als het aan de beurt is. Lukt het de kinderen om het ritme gelijkmatig op te voeren en voor een knallend einde te zorgen?

Stop en go

Alle kinderen lopen door de ruimte. Er wordt niet gesproken, alleen maar gekeken en aangevoeld. Het is de bedoeling dat de hele groep op hetzelfde moment stopt met lopen. Moedig je groep aan om er geconcentreerd mee aan de slag te gaan en wees, zeker in het begin, niet te streng. Het gaat om het bezig zijn met het groepsbewustzijn. Je kunt beginnen met het oefenen in kleine groepjes, op het schoolplein bijvoorbeeld. Voeg de groepjes samen als dat goed gaat en vier zeker ook met de hele groep het succes als jullie ongeveer tegelijkertijd stilstaan.

Voeten van de vloer!

De stoelendans kennen we allemaal. Daag je groep nu uit met deze variant: Zet net zoveel stoelen als kinderen klaar. Start de muziek. Als deze stopt moet iedereen op een stoel zitten met de voeten van de grond. Haal na een rondje opwarmen, waarin iedereen een plek had, een stoel weg. Wie er nu overblijft, als de muziek stopt, moet vlug een plek vinden bij iemand anders op de stoel: op schoot, zittend op de rand of staand op de stoel. Vervolg de dans tot het niet meer lukt om met de hele groep met de voeten van de grond te blijven. Maak samen afspraken over het fysieke contact om het voor iedereen leuk te houden.

De ontknoping

Twee kinderen wachten even op de gang, terwijl de andere kinderen in een kring staan en elkaars handen vasthouden. Ze proberen een zo moeilijk mogelijke knoop te maken, terwijl ze elkaar blijven vasthouden. Ze kunnen bijvoorbeeld over elkaar heen, onder elkaar door of draaien. Na een minuut komen de twee kinderen terug van de gang. Lukt het ze de groep uit de knoop te halen zonder dat dat handen losgelaten worden?

Laatste onderwijsnieuws

Een student wacht op de bus

Column: Verzuimverhalen

Te laat komen, ziekmeldingen; verzuim is een dagelijks item in het onderwijs. Vanaf welk moment moet je je als mentor zorgen gaan maken?

Bekijk
Leerling, ouder en leerkracht in gesprek

Uit de praktijk: LOL-gesprekken

Op kbs De Zandberg worden vanaf groep 4 gesprekken georganiseerd tussen Leerling, Ouder en Leerkracht.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.