Bij de wintersignalering kennen de kinderen van groep 3 alle letters. Maar wat als dat niet lukt? Wat als sommige letters lastige letters zijn? Hier 10 tips om de letterkennis van de kinderen in groep 3 (en groep 2) te bevorderen.
Dit artikel is eerder verschenen in Praxisbulletin
Letter memory
Maak kaartjes met de letters en zoek twee dezelfde bij elkaar. Maak er afbeeldingen bij waar de letter (klankzuiver) in zit als ondersteuning bij het uitspreken. Gebruik eventueel deze letterkaartjes uit de methode Lijn 3 van Malmberg.
Zintuigen
Letters leer je met al je zintuigen. Trek letters over. Niet met als doel om ze te kunnen schrijven, maar om de vorm te ervaren. Gebruik ook verschillende lettervormen van dezelfde letter.
Pim Pam Pet
Beplak een Pim Pam Pet-draaier (om en om) met de lastige letters of tweetekenklanken. Draai aan het rad. Welke letter verschijnt? Bedenk zoveel mogelijk woorden met de gedraaide letter.
Tafelletters
De b, d en p blijven lastig, net als de tekenklanken als eu, ou en eu. Hoe onthoud je ze? Plak alleen de letters die nog lastig zijn op het tafeltje van het kind met daarbij een plaatje, het liefst waar de letter meerdere keren in terugkomt (een beer met een bal en een broodje en ballon). Doe dit voor maximaal drie letters! Kies óf de b óf de d. Zo wordt een kind gestimuleerd een beroep te doen op het geheugen.
Letterzoekplaat
Iedere methode heeft geheugen een letterzoekplaat. Gebruik die in de tweede helft van het schooljaar. Niet om de letters maar om de woorden te vinden. Op de letterzoekplaat van de b staan immers heel veel woorden met de b. Laat de kinderen met behulp van de zoekplaat een kort verhaal schrijven. Zo schrijven ze heel veel woorden met de lastige letter.
Letterzoekplaat b-oo-m
Letterzoekplaat eu-f
Letterkoekjes
Letters, die moet je proeven! Het is nog best lastig om met koekjesdeeg een b of een k te maken, maar als je er drie hebt gebakken en je mag ze ook nog opeten, dan heb je sensomotorisch een unieke ervaring!
Halli Galli
Speel Halli Galli niet met plaatjes, maar met letters. Ieder kind heeft een stapel met letters (leg de kaartjes op de kop) en in het midden ligt een stapel met letters. Draai een letter van de middenstapel om en vervolgens draait ieder kind een kaartje van de eigen stapel om. Is het dezelfde letter, dan sla je op de Halli Galli-bel.
Letterboeken
Er zijn veel letterboeken, en vooral letterboeken op rijm zijn goed voor het memoriseren.
Gebruik boeken als Kijk mijn letter en V = de vos.
Letters zoeken
Laat de kinderen zelf op zoek gaan naar letters. Ze krijgen een opdracht (de letter k bijvoorbeeld), zoeken voorwerpen met die beginletter in school en maken er een foto of tekening van. Bekijk na afloop samen wat de kinderen gevonden hebben.
Lastig letters sjoelen
Haal een sjoelbak bij de kringloopwinkel en plak lastige letters bij de punten. Plak de letters ook op de sjoelstenen. Sjoel nu de b maar in het vakje van de b!