Steeds meer producten worden verkocht via dynamische prijzen. Is die ontwikkeling een goede zaak? Wat vind jij?
Lees het nieuwsartikel Variabele ticketprijzen voor concerten: ‘Wat de gek ervoor geeft’ en bekijk de video hieronder.
Opdrachten
1 Bespreek in tweetallen in één minuut de overeenkomsten tussen de twee bronnen.
De mannelijke studiogast in de video benoemt twee nadelen van dynamische energieprijzen.
2 Welke nadelen zijn dat? Betrek relevante economische begrippen in je antwoord.
3 Leg uit hoe en waardoor de verdeling van het totale surplus verandert in het geval van dynamische prijzen bij de concertkaartjes.
Aan de linkerkant van het klaslokaal geldt de volledige vrije markt. De overheid grijpt niet in op de markt van concertkaartjes. Aan de rechterkant grijpt de overheid in met een maximumprijs voor concertkaartjes.
De docent tekent drie vakken op het digibord.
4 Kies een kant op basis van argumenten. De docent kan leerlingen toewijzen als de verdeling heel scheef is. Noteer de argumenten in de vakken.
5 Wissel argumenten uit met de leerlingen aan de andere kant, telkens twee leerlingen. De docent noteert de argumenten op het bord.
Wissel eventueel van kant.
6 Wat stemt de klas: voor of tegen ingrijpen door de overheid?
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.