De Grote Rekendag is het jaarlijkse ‘rekenfeestje’ van Malmberg en de Universiteit Utrecht (UU) waarbij leerlingen en leerkrachten de leukste kanten van rekenen beleven op school. Voor de leerlingen betekent de dag een frisse blik op de rekenvaardigheden. “Maar ook bij de leerkracht willen we iets losmaken”, zegt Vincent Jonker, onderzoeker bij de UU en mede-ontwerper van de Grote Rekendag.
Het thema van de Grote Rekendag 2024 op 20 maart is ‘Gegevens gesnapt’ en draait om iets waar jong en oud mee te maken heeft in deze moderne tijd: het verzamelen, ordenen, bekijken en in beeld brengen van gegevens. Tijdens de rekendag gaan de kinderen onderzoekend rekenen. Dat betekent: zich niet stil aan tafel over een opgave buigen, maar juist ‘het veld in’ en spelenderwijs met elkaar naar oplossingen zoeken.
Frisse blik
De Grote Rekendag is al in 2003 in het leven geroepen door de Universiteit Utrecht, maar de editie van 2024 is een extra bijzondere. Het is dan namelijk de tiende keer dat Malmberg betrokken is bij de rekendag. Deze samenwerking is eigenlijk heel logisch, omdat zowel Malmberg als de UU wil innovatief bijdragen aan goed rekenonderwijs op scholen.
“Er valt binnen het reguliere onderwijs wat te winnen als het gaat om de invulling van rekenlessen”, zegt Jonker, onderzoeker bij het Freudenthal Instituut van de UU, dat zich bezighoudt met o.a. onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde. Volgens hem is de dag bedacht om eens met een frisse blik naar het rekenonderwijs te kijken. Een gemiddelde rekenles is namelijk beperkt tot een relatief korte instructie van de nieuwe lesstof, en de rest van de tijd besteden de leerlingen aan het zelfstandig maken van rekenopgaven. Tijd om samen wiskundig te redeneren is er vaak niet, net als het oplossen van problemen die zowel leerlingen als leerkrachten inspireren. De dingen die rekenen juist zo leuk maken, dus.
Rekenen met de hele school
Het bijzondere aan de Grote Rekendag is dat de hele school, dus groep 1 tot en met 8, aan het rekenen slaat binnen een gezamenlijk thema. Een waar rekenfeestje dus, waarover je onderling kunt sparren en napraten. “De meerwaarde van de Grote Rekendag is dat leerkrachten en rekencoördinatoren met elkaar in discussie gaan over hoe zij de rekenlessen ervaren, waardoor de dag een soort nascholingseffect kan hebben.”
Het lesprogramma van de rekendag staat daarbij niet in steen gebeiteld. “We proberen juist ook bij de leerkracht iets los te maken. Daarom hebben de opdrachten een open karakter: zodat je zelf kunt nadenken over de invulling.” De kinderen gaan praktisch aan de slag met een herkenbaar probleem en krijgen de ruimte om met elkaar op onderzoek uit te gaan, oftewel onderzoekend te rekenen. Er is niet altijd één juiste oplossing. “De bedoeling is dat de leerlingen erachter komen dat ze hun rekenvaardigheden in allerlei praktische situaties kunnen gebruiken, ook buiten de les”, zegt Jonker. Dat dicht bij de leefwereld van kinderen blijven, komt ook terug in de rekenmethoden PlusPunt en Wereld in Getallen van Malmberg. “We dagen tijdens de rekendag de leerlingen uit om anders naar de rekenvaardigheden te kijken en erachter komen dat je op verschillende manieren tot een oplossing kunt komen.”
Wil je je alvast voorbereiden op de grote rekendag? Download dan dit artikel over ‘kritisch wiskundig denken in onze informatiemaatschappij’ van de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO).
Meer informatie over de Grote Rekendag vind je hier