Home » Jasmijn over haar stagedag bij Malmberg: ‘Interessante dag!’

Jasmijn over haar stagedag bij Malmberg: ‘Interessante dag!’

Jasmijn tijdens haar stagedag bij Malmberg

Dat we het als uitgeverij van lesmethodes belangrijk vinden om in contact te zijn met kinderen en jongeren, klinkt natuurlijk als een open deur. Regelmatig krijgen we leerlingen en studenten over de vloer voor een stage(dag), als onderdeel van het contact dat we ambiëren. Jasmijn uit 3 havo van het Huygens Lyceum deelt haar ervaring na een stagedag bij Malmberg.

Vandaag was het dan zover: mijn stagedag bij Malmberg, de uitgeverij waar mijn moeder (Karen Christoffels) op de afdeling marketing werkt. Van tevoren dacht ik altijd dat een kantoorbaan saai was, maar mijn moeder zou vandaag het tegendeel bewijzen. En eerlijk is eerlijk, het was redelijk spannend om zo’n groot gebouw binnen te stappen en al haar collega’s te ontmoeten.

Een eigen bureau en afspraken

We parkeerden de auto onder het enorme gebouw en zagen later op de dag pas de grote letters op de voorkant. Dat Malmberg in dit pand zit is niet te missen. Nadat mijn moeder me mijn eigen bureau voor de dag had laten zien, volgde een rondleiding op de derde verdieping, waar ik de rest van de dag zou doorbrengen.

Om half 10 begon mijn dag met een eerste ‘vergadering’ met Marie-Louise. Zij is brand & communicatie manager van de afdeling communicatie. Ze vertelde me wat zij allemaal doet en wat er allemaal bij Malmberg gebeurt. Ik heb ook even met haar gesproken over mijn naderende definitieve profielkeuze. Het was interessant om te horen of Malmberg wellicht ook iets voor mijn toekomst kon zijn.

Kijkje achter de schermen

Rond half 11 ontmoette ik Myriam, contentmanager Biologie voor jou van de afdeling lesmethode ontwikkeling. Ze nam me mee achter de schermen van het maken van lesmethodes. Het verbaasde me te horen dat de auteurs van lesmethodes vaak docenten zijn die naast het lesgeven op school ook meewerken aan een lesmethode. Samen keken we naar Biologie voor jou voor de bovenbouw, een vak dat ik overweeg als extra keuzevak bij mijn profielkeuze.

Het verbaasde me te horen dat de auteurs van lesmethodes vaak docenten zijn

Redactieoverleg Onderwijs van Morgen

Om 11 uur luisterde ik mee met het redactieteam van Onderwijs van Morgen. Het was interessant om te zien hoe Marie-Louise samen met Anne, River en Caitlin zo’n overleg aanpakken en hoe ze een strakke planning maken om alle bespreekpunten ook in één uur af te hebben. Een van de agendapunten kon niet worden besproken, omdat die collega niet bij het overleg was. Na het overleg van de redactie had ik lunchpauze.

Een rondje lopen

Tijdens de lunchpauze ontdekte ik dat het een ‘ding’ is om een rondje te lopen buiten. ‘Even een frisse neus halen’, zoals mijn moeder dat zegt en daarna iets te eten in de kantine of aan de bar op de 3e verdieping. Een totaal andere ervaring dan op mijn school. Mijn moeder trakteerde op Mc Donalds, superfijn, dat maakt de stagedag extra speciaal. Daarna hebben we een klein rondje gelopen rond de vijver bij Malmberg.

Achter de schermen bij marketing

Na de lunch namen Maartje en Sara, beiden campagnemarketeers, de tijd om me uit te leggen wat de afdeling marketing zoal doet, de afdeling waar mijn moeder dus ook werkt. Sara en Maartje zijn dit schooljaar verantwoordelijk voor de introductie van de tweede editie van Lijn 3,  een leesmethode voor het basisonderwijs.  Ze lieten me de campagne zien en vertelden hoe ze scholen daarmee proberen te overtuigen om over te stappen naar deze nieuwere editie. Dat overstappen kan van de eerste editie of zelfs van een concurrent lesmethode.

Tijdens de lunchpauze ontdekte ik dat het een ‘ding’ is om een rondje te lopen buiten.

De wereld van de verkoop

Rond twee uur keek ik mee bij de afdeling sales (verkoop), waar Imka me uitlegde wat haar taken zijn als Sales medewerker Inside. Ze nam bijvoorbeeld telefoontjes aan van leerkrachten en belde zelf naar scholen om te vragen of de methodes die ze nu gebruiken, bevallen en of de leerkrachten nog vragen hebben over de methodes. Soms kreeg Imka meteen antwoord op haar vraag, en soms zei de leerkracht aan de telefoon dat hij/zij het nog niet wist. Dan liet Imka weten dat ze op een later moment terug zou bellen.

Helpdesk en probleemoplossing

Tussen mijn afspraken door had ik ook de tijd om voor mezelf te werken en onder andere deze blog te schrijven. Als afsluiter bezocht ik rond half drie de helpdesk. Marlieke en Omar legden uit dat docenten, leerlingen en ouders vaak bellen met vragen over de methode. Soms sturen ze een mailtje of stellen ze een vraag via de live chat van de online leeromgeving van Malmberg. Als het probleem niet direct kan worden opgelost, stuurden ze het door naar de ICT-afdeling.

Wat heb ik geleerd tijdens deze stagedag?

Terugkijkend op de dag heb ik veel geleerd. Ik begrijp nu beter hoe een kantoorbaan eruitziet en vooral hoe die eruit ziet bij Malmberg. Het is misschien toch niet zo saai als ik dacht, maar het vereist wel goede concentratie. Vooral tijdens al die vergaderingen waarbij je voornamelijk luistert. Het was leuk om de collega’s van mijn moeder te ontmoeten en fijn dat ze de tijd hebben genomen om mij over hun werk te vertellen.

Onlangs bezocht methode specialist Michiel Boudewijn OBS De Pijler. Hij werd er door de kinderen voorgelezen uit een door groep 4 en 5 zelfgeschreven boek. Lees verder over het bijzondere project en over de ervaring van Michiel.

Laatste onderwijsnieuws

Een student wacht op de bus

Column: Verzuimverhalen

Te laat komen, ziekmeldingen; verzuim is een dagelijks item in het onderwijs. Vanaf welk moment moet je je als mentor zorgen gaan maken?

Bekijk
Leerling, ouder en leerkracht in gesprek

Uit de praktijk: LOL-gesprekken

Op kbs De Zandberg worden vanaf groep 4 gesprekken georganiseerd tussen Leerling, Ouder en Leerkracht.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.