De verwachting is dat de krapte op de arbeidsmarkt nog meer zal stijgen. Zijn er straks nog wel genoeg mensen om je opa of oma te verzorgen? Of zijn er nog docenten om leerlingen les te geven? Werkgevers roepen jongeren op om te kiezen voor banen en opleidingen in sectoren als techniek, onderwijs en zorg. Bekijk de video ‘Digitale nomade of influencer: zorgen om ‘bullshitbanen’ en lees het artikel ‘Nederland heeft industriepolitiek voor arbeidsmarkt nodig’.
Opdrachten
1 Is er op de arbeidsmarkt sprake van een aanbodoverschot of een vraagoverschot? Leg je antwoord uit.
Een deel van de jongeren kiest voor een ‘bullshitbaan’ zoals influencer.
2 Denk jij erover om influencer of digitale nomade te worden? Waarom wel of niet? En wat vind jij van deze zogenaamde bullshitbanen? Bespreek dit met je klasgenoot in maximaal één minuut.
3 Leg uit welk gevolg de in de video veronderstelde toename van ‘bullshitbanen’ onder jongeren heeft voor de productiviteitsgroei.
4 a Voor wie heeft die verandering in de productiviteitsgroei gevolgen?
A consumenten
B producenten
C voor beide groepen
b Geef een voorbeeld van een gevolg voor de productiviteitsgroei.
5 a Van welke marktvorm is sprake op de markt voor hoger onderwijs (HBO en universiteit)?
A monopolie
B oligopolie
C monopolistische concurrentie
D volkomen concurrentie
5 b Licht je antwoord van vraag 5a toe met twee relevante kenmerken van die marktvorm.
In het artikel ‘Nederland heeft industriepolitiek voor arbeidsmarkt nodig’ staat een oproep voor industriepolitiek op de arbeidsmarkt: de overheid stimuleert dan actief bepaalde sectoren om het gebrek aan personeel op te lossen. Twee mogelijke oplossingen voor het gebrek aan personeel zijn aanpassingen in het productieproces (procesinnovatie, zoals meer robotisering en AI) en meer (om)scholing van de beroepsbevolking (zodat ze in de meest productieve sectoren kunnen gaan werken).
6 Leg uit dat beide oplossingen minder goed haalbaar zijn doordat er sprake is van een zeer krappe arbeidsmarkt.
Volgens de hoogleraar in het artikel kunnen mensen niet door de overheid gedwongen worden tot een bepaalde studiekeuze.
7 Wie heeft de macht om dit vraagstuk op te lossen? En wat is daarvoor nodig? Bespreek dit met je klasgenoot in twee minuten.
Meer lezen?
Het chronisch arbeidstekort zorgt voor tegenvallende economische kansen
Van de makers van Praktische Economie en Economisch bekeken
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.